Mindre bureaukratisk arbejdstid

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har hverken kritiseret Aalborgs eller Århus' nye lokalaftaler, siger skolelederforeningens formand, Hans Martin Jepsen.

I Jyllands-Posten blev han i sidste uge citeret for, at de nye aftaler om akkorder, som en række lokalkredse har lavet, bringer folkeskolen 'tilbage til dengang, hvor kommunerne bestemte, hvad skolerne skulle bruge tid på'.

- Jeg er glad for, at vi nu får ubureaukratiske, lokale arbejdstidsaftaler, som sparer skolelederne for administration og kontrol, og som giver lærerne frihed til at tilrettelægge deres arbejde, siger Hans Martin Jepsen.

- Jeg har hverken kritiseret aftalen i Aalborg eller Århus, det må helt stå for Jyllands-Postens udlægning. Det eneste, jeg har sagt, er, at jeg generelt er bekymret for, at alt bliver aftalt kommunalt, så der ikke er noget tilbage til skoleaftaler. Hvis en skolebestyrelse for eksempel fastlægger et princip om, at forældresamarbejde, ekskursioner og lejrskoler skal vægtes højt, kan skolelederen jo kun omsætte beslutningen til praksis, hvis der er afsat tid til det på skolen.

I en fælles pressemeddelelse afviser skoledirektør Jens Nygaard og formanden for Århus Lærerforening, Jette Jensen, at deres aftale skulle betyde centralisering.

- Den enkelte skole disponerer over op mod 90 procent af lærernes timer, og for den resterende del af Ø-tiden er der lavet fælles akkorder, siger Jens Nygaard. Og Jette Jensen tilføjer, at skolelederen og lærerne i fremtiden slipper for minutiøs optælling af Ø-tid.

Jens Nygaard mener, at skolelederne med den nye aftale får et redskab, der frigør ressourcer til pædagogiske aktiviteter, i modsætning til den nugældende aftale, som har lagt beslag på en stor del af skoleledernes tid.

Powered by Labrador CMS