Debat

Det haster

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vil regeringen bidrage økonomisk til arbejdet med at få udført de store planer om indførelse af informationsteknologi i folkeskolen?

Det var temaet for mig under et samråd forleden i Folketingets uddannelsesudvalg. Samrådet blev afholdt såvel med forskningsministeren som med undervisningsministeren, og det var indkaldt af Venstre.

Nu må man ikke referere fra samråd, så det vil jeg afholde mig fra. Men jeg må godt fortælle om mit indtryk.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er min opfattelse, at det udvalg, der blev nedsat sidste sommer om indførelse af teknologi i folkeskolen, ikke skulle være et sylteudvalg. Udvalget barsler i løbet af marts måned med en rapport, og de anbefalinger, denne rapport indeholder, vil danne baggrund for forhandlingerne om kommunernes økonomi. Det er naturligvis mit ønske, at det betyder et større beløb til kommunerne - målrettet til indkøb af såvel den ene som den anden slags 'ware'.

For jeg tror, det begynder at haste. Vi har nu børn i folkeskolen, hvis forældre lader dem surfe rundt på internet eller har hardware kombineret med software, som samlet giver disse børn en kolossal fordel sammenlignet med de børn, hvis forældre ikke har den ringeste adgang til, lyst til eller råd til at anskaffe sig en computer.

Hvis der ikke sker en betydelig indsats på dette område snart, vil vi opleve en forstærket opdeling af børnene i socialklasser. En opdeling, som kan sætte enhver form for forsøg på udligning af social baggrund til vægs.

Det må ikke ske. Vi kan stadigvæk nå at reparere på de mangler, vi allerede nu kan konstatere i kommunerne, men det haster.

Vi må derfor alle satse på, at når - og hvis - der tilflyder kommunerne penge til IT-indsats i folkeskolen, så må de penge ikke forsvinde ned i det store hul, som udgør den enkelte kommunalbestyrelses ret til at foretage en samlet vurdering af indsatsområderne i den enkelte kommune.

Jeg skal derfor opfordre kredsene til at være på vagt, når kommunerne får en pose penge i forbindelse med økonomiforhandlingerne til informationsteknologi, så det er penge, der reelt kommer til at gå til formålet.

Anne Baastrup

Folkeskoleordfører for Socialistisk Folkeparti