Hvad er du værd

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Ved anvendelse af kvalifikationsløn lægges vægt på den enkelte medarbejders kvalifikationer som anvendelighed og evne til at udføre arbejdet med kvalitet. De faktorer, der indgår i vurderingen, objektiveres eller i hvert fald synliggøres og kan for eksempel være arbejdskendskab, kvalitet i arbejdsindsatsen, ansvar, relevant uddannelse, omstillingsparathed og i beskedent omfang anciennitet.'

'Ved funktionsløn fastlægges aflønningsniveau ud fra en vurdering af arbejds- og ansvarsområdet inden for et vist 'lønspænd' (funktionsløn). Der tages altså ikke hensyn til individuelle kvalifikationer. Men lønspændet bliver efterfølgende fyldt ud under hensyn til kvaliteten i opgavevaretagelsen og personlige kvalifikationer.'

'Ved anvendelse af resultatløn opstilles en målsætning for en periodes arbejdsindsats. Opnås målet, tilfalder der gruppen af medarbejdere en lønforbedring eller et andet gode (for eksempel en pulje til uddannelse eller personalepolitiske tiltag). Lønforbedringer fordeles typisk til alle i gruppen med lige andel til hver. Løndannelsesformen kan kombineres med såvel funktionsløn som kvalifikationsløn. Inden for funktionærområdet kan lønformen også anvendes individuelt.'

Fra 'Fremtidens Løn - Et debatoplæg' fra Kommunernes Landsforening.