Studerende overtager undervisningen

Retningslinierne for skoleovertagelse er klar

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Cirka halvdelen af de lærerstuderende er imod skoleovertagelser, mens den anden halvdel synes, det er en god idé.

- Derfor er det vigtigt, at skoleovertagelse er frivillig. Retningslinierne skal laves af hensyn til de lærerstuderende, og ikke af hensyn til seminariernes økonomi eller lærernes efteruddannelse, sagde formanden for Lærerstuderendes Landskreds, Hanne Holm Nielsen, på hovedstyrelsens møde i sidste uge.

Kongressen pålagde i november hovedstyrelsen at lave retningslinierne. Trods en grundig udvalgsbehandling i faglig såvel som pædagogisk udvalg, udviklede debatten i hovedstyrelsen sig til en kopi af argumenterne fra kongressen.

Anders Bondo Christensen har hele tiden hævdet, at en skoleovertagelse betyder, at de lærerstuderende påtager sig overenskomstdækket arbejde, og derfor skal de også have løn ifølge gældende aftale.

Han var den eneste, der ikke gik ind for retningslinierne i den endelige udformning.

Ifølge dem er en skoleovertagelse en frivillig sag for de studerende, og den skal udspringe af undervisningen. Skoleovertagelse kan først finde sted efter andet studieår. Undervisningen i forbindelse med en skoleovertagelse skal planlægges og efterfølgende evalueres i samarbejde med skolens faste lærere.

Mikkel Michelsen, Anders Bondo Christensen, Bjarne Krogh, Lotte Lange og Astrid Schjødt Pedersen mente, at det skulle være til overenskomstmæssig løn, men det mente resten af hovedstyrelsen ikke.

Det sammme som nabohjælp

Det var ikke kun aflønning, der holdt diskussionen i gang. Hvorvidt retningslinierne også gælder for forældreovertagelser fyldte også meget, men man blev enige om, at de retningslinier hovedstyrelsen besluttede sig for, gælder lærerstuderende. Danmarks Lærerforening er principielt imod, at forældrene overtager undervisningen.

- Flere kommuner spekulerer i skoleovertagelser. De sparer efteruddannelsen væk, og tilbyder så en skoleovertagelse i stedet, sagde Astrid Schjødt Pedersen.

- Nogle skoler vil gerne, og nogle studerende vil gerne. Derfor laver vi retningslinier for skoleovertagelse, og så er det i orden, hvis retningslinierne følges, sagde Rigmor Jark.

Jørgen Stampe mente, man kan sammenligne det med nabohjælp.

- Skoleovertagelse bør være til gensidig glæde og gavn, sagde han.

- Det er flot at sige, at vi bliver glade, selv om der bliver lavet retningslinier. Vi går ind i det, fordi vi som studerende kan komme i klemme, hvis ikke der er retningslinier, sagde Hanne Holm Nielsen.

Hun frygtede, at uden retningslinier så kan seminarierne gøre det til en del af studieordningen, og dermed er der ingen frivillighed tilbage i det.

- Hvis det er et ønske fra de studerende som en del af undervisningen i pædagogik, er der mening med det. Hvis det planlægges af seminariet, så bliver det en del af praktikken eller uddannelsen, og alle skal dermed være med. Vi vil ikke tvinge nogen til det, sagde Hanne Holm Nielsen.

Ebba Kjær Rasmussen uddybede, at skoleovertagelse efter hendes mening ikke er en del af læreruddannelsen overhovedet, og ikke skal være det.

- Men ved at lave retningslinier imødekommer vi et ønske fra flere lokalkredse, og vi kan mindske skaderne, sagde hun.

- Det er lidt af et morads, men vi må komme med nogle retningslinier for forhold, vi accepterer som en del af en skoleovertagelse, når det nu finder sted, sagde Vivi Hansen.

I retningslinierne indgår, at kommune, kreds og seminarium laver aftale om eventuel skoleovertagelse efter, at de studerende er blevet hørt.

sjon