Debat

Sjove forsøg med elektricitet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til anmelderen af 'Sjove forsøg med elektricitet' ( Folkeskolen nummer tre).

1) Du skriver i din anmeldelse: 'Der er meget med pærer i programmet, men ofte kan man dårligt afgøre, om der er lys i dem eller ej.' Det får mig til at frygte, at du har kørt programmet med hvid baggrund/forkert opsætning. Dette har naturligvis stor indflydelse på, om man kan se, der er lys i pæren eller ej.

2) Vi kan ikke lave programmer til natur/teknik i 1. klasse alene. Det vil sandsynligvis blive et tyndt program. Derfor har vi pejlet efter niveauet 1.-3. klasse (niveau 1 og lidt af niveau 2), samt herunder at der er mulighed for undervisningsdifferentiering. Der indgår derfor stof, der rækker ud over 1. klasse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg må indrømme, at jeg selv synes, programmet giver et godt overblik over elektricitet - lige fra det teknisk ordinære til det mere komplekse og samfundsmæssige (dog stadigvæk under hensyntagen til niveauet). Jeg mener, at 'overblik', 'sammenhænge' og 'perspektiver' har været et af de helt store emner i debatten om faget natur/teknik. Det har været fremhævet, at det er vigtigt at huske dette aspekt, så man ikke blot eksperimenterer for eksperimenternes egen skyld, men netop sætter tingene ind i en større sammenhæng. Her mener jeg, at programmet er fortrinligt.

Det har aldrig været hensigten, at programmet skulle erstatte eksperimenter i dagligdagen. Meningen har hele tiden været, at programmet skulle tjene - ligesom andre medier, for eksempel en bog - som motivation og oplæg til arbejdet i faget. Programmet er rigtig godt som inspirationskilde og har også den praktiske fordel, at børnene kan få læst tekst op. Derfor har det ikke været hensigten at lette eleverne og læreren for det besvær, det er, 'at finde ledninger, pærer og alt det andet frem'. Der er principielt ingen forskel på, om man tager udgangspunkt i en bog eller i dette program.

Jesper Tranberg

Teknisk Forlag