Flere modeller

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeren meldte i efteråret 1995 ud med tre forslag til læreruddannelse. Der er i alle ministerens modeller tale om en opprioritering af danskfaget som grunduddannelsesfag og en beskæring af fagmængden.

Danmarks Lærerforening foreslår en femårig model, hvor der også satses på en øget faglighed og på nye fag, der har en mere direkte relevans til skolens verden.

På Odense Seminarium har man taget nogle af elementerne fra DLF's forslag og lavet en fireårig model, hvor man opererer med færre og nye fag som kulturforståelse og lærervirksomhed, men har samtidig bibeholdt nogle af de nuværende fag som matematik og naturfag.

Rektorforsamlingen har med deres forslag lavet et kompromis til en af ministerens modeller ved at bibeholde et almendannende fag: kulturforståelse. Samtidig foreslås det at lave et integrationsår til folkeskolen for færdiguddannede som et femte år.

Derudover eksisterer mere eller mindre færdige modeller fra seminarielærere og rektorer, der endnu ikke er offentliggjort.