Om undersøgelsen

Publiceret

Efter urafstemningerne i foråret besluttede en enig hovedstyrelse, at der skulle gennemføres en uvildig og grundig undersøgelse af, hvordan DLF's medlemmer oplever det at være lærer og medlem af foreningen. Denne enighed blev bekræftet af den nyvalgte hovedstyrelse i sidste uge.

Undersøgelsen gennemføres af Bysted Kommunikation, og projektet ledes af Simon Hansen og Thomas Hertz. Lektor Jan Molin fra Handelshøjskolen og professor Peter Gundelach fra Københavns Universitet er med i en følgegruppe. De er eksperter i henholdsvis organisationsforhold og sociologi.

Undersøgelsen gennemføres i to spor:

Spor et indeholder personlige interview, gruppeinterview og en stor spørgeskemaundersøgelse.

De to første trin er gennemført, og rammerne for spørgeskemadelen er udviklet.

Spor to omfatter Projekt Lærerværelse og Projekt Seminarium. I dette spor behandler og udvikler lærere fra 12-14 skoler og 4. årgangs studerende fra tre seminarier undersøgelsens spørgsmål. Delresultaterne fra spor et kan indgå i deres arbejde.

I de kommende uger begynder de første seks skoler på projektet. Frem til april skal lærerne arbejde med spørgsmålene og beskrive deres oplevelser af situationen.

Første delrapport om personlige interview og gruppeinterview er netop afleveret til hovedstyrelsen.

Anden delrapport vil indeholde resultatet af spørgeskemaundersøgelsen, som gennemføres sammen med analysebureauet Vilstrup Research. I denne del deltager der medlemmer fra alle fraktioner, så der kan gives et statistisk sikkert billede af, hvad foreningens forskellige medlemsgrupper mener.

Tredje delrapport vil indeholde resultaterne fra Projekt Lærerværelse og Projekt Seminarium.

I den afsluttende rapport sammenskrives resultaterne fra begge undersøgelses-spor, og Bysted Kommunikation kommer med sine vurderinger og anbefalinger.

Rapporten afleveres til DLF's hovedstyrelse i slutningen af april eller i begyndelsen af maj.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Powered by Labrador CMS