0   149

For 50 år siden

Ved Margit Schaleck

Ved Nytaar 1946

Artiklen fortsætter under banneret

Den bestaaende Skole har i 1945 været ude for stærke Angreb af hypermoderne Pædagoger. Skolen er ikke demokratisk, da den bygger på Autoritet, Sindelagspaavirkning og Konkurrence.

Børnenes frie Initiativ og Aktivitet, deres Selvvirksomhed og Samarbejde skal være Grundlaget i den demokratiske Samfundsskole. Ogsaa Eksamensmellemskolen med dens Deling af Børnene i 11-12 Aars Alderen er en udemokratisk Skoleform og bør afløses af en udelt Skole til 14-15 Aars Alderen.

Naturligvis kan der paavises Fejl, og Skolen skal lade sig befrugte af nye pædagogiske Strømninger og lade sig belære af de Resultater, som den psykologisk-pædagogiske Forskning kan opvise, men derfra og saa til at kaste alt det overleverede og gennemprøvede over Bord er der dog et Spring.

Uddrag af lederartikel.

Folkeskolen , nummer 1

januar 1946


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet