Sig dog fra

Lærere er for solidariske med systemet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tilbage på sporet' hedder en pjece, som DLF netop har sendt ud til tillidsrepræsentanterne. Pjecen handler om foreningens rådgivning til medlemmer med psykiske arbejdsmiljøproblemer.

Siden rådgivningen begyndte som et pilotprojekt, har lærerforeningens socialrådgiver fået mange henvendelser fra både lærere, kredse, skoleledere og tillidsrepræsentanter om udbrændthed, misbrug, forflyttelse og så videre.

- Vi ser en del sager, hvor lærere får klager fra forældre. Måske skriver forældrene et brev og klager over manglende formåen, og læreren står uforberedt over for så voldsom en kritik. Det kan også handle om forældre, der ikke ønsker, at en 55-årig lærer skal have en 1. klasse, siger Laila Jensen.

- I sådanne situationer må man stå sammen. Det bliver langt sværere, hvis der mangler opbakning fra kollegerne.

- Man kunne godt ønske sig, at lærerne ville opfatte sig selv som en gruppe.

- Men når en avis skriver, at eleverne ikke kan læse, så tænker mange lærere, at det er dem, der ikke er gode nok. Det handler måske også om tid til arbejdet, arbejdsmængden og kravene. Hvis der ikke er balance her, opstår der logisk problemer. Her skal man også kunne give noget ansvar fra sig, og lære at sige fra, siger hun.

- Lærere er meget solidariske med systemet. Derved tager de ikke altid sig selv alvorligt nok.

Et privat problem

Mange privatiserer problemerne, mener Laila Jensen. Desuden bliver de pålagt sociale opgaver, som ikke indgår i deres uddannelse, og som de måske ikke har forudsætningerne for at gøre noget ved.

- Men den enkelte har selv et ansvar for at bidrage til et bedre psykisk arbejdsmiljø. Til at spørge, hvornår og hvordan har vi det godt. Men det bliver tit lagt ud til lederen og tillidsrepræsentanten.

Manglen pååbenhed viser sig også i sager om fagfordeling, hvor konfliktfyldte områder ikke bliver behandlet. Man skubber hellere problemerne foran sig.

- Generelt ser vi i forbindelse med samarbejdsproblemer, at der altid er en tendens til at lede efter en årsag og efter hvem, der har skylden i stedet for at brede det ud og spørge, hvordan man kunne gribe tingene anderledes an.

- Man skal være forsigtig med kun at kunne se én årsag til et problem, siger Laila Jensen.

Foruden konkrete sager får lærerforeningen mange henvendelser om at komme ud og holde oplæg om psykiske arbejdsmiljøproblemer, krisehjælp og supervision. Også andre organisationer inviterer DLF ud for at fortælle om de erfaringer, man har gjort. hela