Debat
0   210

Pædagogisk korrekthed

1 Møder går forud for alt andet - også forberedelse til den almindelige undervisning. Arranger selv møder, det giver prestige!

2 Du skal påtage dig flest mulige opgaver - også selvom du både mangler energi og motivation. (eventuelt talent!)

Artiklen fortsætter under banneret

3 Du må aldrig betvivle den pædagogiske og faglige værdi af et tværfagligt emne eller projektarbejde. Selv de mest underfrankerede ideer er spændende og udfordrende.

4 Når et fælles pædagogisk forløb skal evalueres, da se kun på det, der lykkes! Hvis for meget mislykkes, er det fordi, nogle kolleger har været negative og for lidt engagerede og derved hæmmet den kollektive udfoldelse!

5 Du skal altid være - eller foregive at være pædagogisk sulten. Altså stræbe efter at påtage dig pædagogisk problemknusningsopgaver. De er spændende! Se eventuelt punkt 2 igen.

6 Brug ikke længere ordet klasseundervisning. Hvis du endnu betjener dig af denne håbløst forældede undervisningsform, så kald den noget andet. Eventuelt: Katedercentreretvidensformidling.

7 Du skal sørge for, at selv dybt kritisable pædagogiske tilstande: Umulige klasser eller ækle og destruktive elever og så videre omskrives i et passende neutralt sprog. Altså får en sproglig iklædning, der ikke er reaktionær - og derved skader den progressive pædagogiske trend.

8 Hvis du som lærer synes, at det går godt, kan det være fordi, du springer over gærdet, hvor det er lavest, og ikke i tilstrækkelig grad inddrager de nye undervisningsprincipper i din pædagogiske profil.

9 Synes du, det går mindre godt, kan det være fordi, du ikke i tilstrækkeligt omfang inddrager de nye undervisningsprincipper i din pædagogiske profil.

10 Du skal melde dig til flest mulige kurser - også selv om du er dødtræt og umotiveret.

11 Du skal altid mangle Ø-tid. Ellers er du ikke aktiv nok!

12 Du skal have kronisk dårlig samvittighed. Noget er ikke gjort godt nok!

13 Du bør aldrig komme hjem før ved 15-16 tiden! Naboerne kunne jo tro noget.

Bemærk: Angående punkt 8 og 9 - Det er ikke en fejl, men netop pointen, at argumentet er ens!

Niels Chr. Christensen

Hjørring


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ