Debat

Etiske regler efterlyses

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På et DLH-kursus her på skolen har jeg i efteråret sammen med kolleger afprøvet projektformen i praksis - det har været meget lærerigt selv at gennemleve de forskellige faser i projektforløbet.

I mit selvvalgte delemne har jeg undersøgt 'Hvilke modsætninger, spændinger og konflikter kan der i varetagelsen af lærerjobbet i folkeskolen opstå mellem personlig etik og gældende jura?'.

Til min store forbavselse viser det sig, at der i virkeligheden slet ikke findes etiske regler for folkeskolelærere - hvorfor ikke?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Andre fagforbund har enten forlængst udarbejdet etiske regler for deres medlemmers virke - således har der i mange år eksisteret et sæt 'Etiske regler for læger', og jeg har erfaret, at også DJØF har tilsvarende regler for sine medlemmer - eller er i færd med det som for eksempel Dansk Socialrådgiverforening.

I lærerjobbet med dets hastige forandringer både med hensyn til pædagogik og tjenesteforhold er der i høj grad brug for tilsvarende etiske regler, som man kan udøve sin virksomhed som lærer efter.

Ved to skriftlige henvendelser til DLF i november fik jeg venlige, men utilfredsstillende svar, der gik på, at 'udarbejdelsen af et sæt etiske regler for lærere har ikke været rejst i foreningens centrale politiske system. Du kan rejse spørgsmålet lokalt på kredsens generalforsamling; eller du kan rette henvendelse til dine kongresdelegerede og anmode dem om at rejse spørgsmålet'.

Det vil jeg så naturligvis gøre, men jeg vil med dette læserbrev også gøre 'foreningens centrale politiske system' - det må vel betyde hovedstyrelsen - opmærksom på, at det er på høje tid, vi får udarbejdet nogle etiske handlingsmuligheder i vores daglige job og hele virksomhed som lærere.

Jeg kan ikke forestille mig, at et forslag om så væsentligt et emne behøver at være trekvart år undervejs frem til næste kongres, så jeg vil derfor gerne bede vores formand gøre rede for sin holdning hertil.

Lars Kristensen

Sankt Klemensskolen