Dengang

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For 50 år siden

Ny form for optagelsesprøve

Den ny form for optagelsesprøve til 1. e.m.-klasserne, der indførtes ved kgl. Anordning 1952, har første gang været anvendt i det forløbne skoleår. Efter den kommer alle børn i 5.-klasserne til prøve. I midten af januar giver lærerne hvert enkelt barn en karakter i dansk, regning, skrivning, historie, geografi og naturhistorie. Disse karakterer kaldes indstillingskarakterer og er udtryk for skolens opfattelse af barnets egnethed for eksamensmellemskolen. I februar og marts holdes standpunktsprøver ligeledes for samtlige børn i 5.-klasserne. Disse prøver omfatter dansk og regning, og for dem regnes en gennemsnitskvotient ud. Denne tæller lige med skolens indstillingskvotient, og gennemsnittet af dem er afgørende for, om eleven kan komme i 1. e.m. eller ej. Der kræves 4,67 (6-skalaen) for at bestå.

Det synes, som om den nye form tilfører eksamensmellemskolen samme antal elever som den gamle. 4.104 bestod prøven, men 155 ønskede ikke at komme i e.m. Af de resterende 3.949 blev de 3.646 henvist til kommunens eksamensmellemskoler, i fjor var dette tal 3.615.

Den nye ordning åbner også adgang til, at eleven ved udgangen af 3. f.m. efter en prøve kan gå over i 3. e.m. 147 bestod denne prøve, hvilket var cirka ti procent af elevtallet i 3. og 4. f.m.

Folkeskolen nummer 5

Februar 1954

For 25 år siden

Pjækkeri i Herlev

Skolevæsenet i Herlev vil elevernes pjækkeri til livs. Derfor får kommunens skoler i det nye år lov til at hente de elever i hjemmene, der ellers havde tænkt sig at tage et par pjækkedage.

Skoledirektør N.J. Bisgaard, Herlev, udtaler: »Ulovlige skoleforsømmelser er et konstant problem, der er blevet hverken større eller mindre med årene. Men vi vil gerne have antallet ned, og derfor har et samarbejde mellem vores socialforvaltning og skolesektoren resulteret i et forslag om en kontant afhentning af eleverne, der formodes at pjække. I de sager bør man nemlig gribe ind så hurtigt som muligt, for at problemet ikke skal blive større, end det er. Det gælder først og fremmest om at få eleven tilbage til skolen, og så kan man derefter drøfte, hvordan man skal sætte ind«.

Folkeskolen nummer 5

Februar 1979