Debat
0   172

Multiple choice som prøveform

Naturligvis har jeg forstået, at pensionister helst skal blande sig udenom, men ...

Er I (vi) i folkeskolen ikke en smule hysteriske i afvisningen af kontrol med elevernes udbytte af undervisningen?

Artiklen fortsætter under banneret

Som ung var jeg i nogle år ansat i forsvaret. Stort set alle prøver var skriftlige af typen »multiple choice«. Som lærer i næsten 40 år anvendte jeg ofte den prøveform, når jeg ønskede at vide, hvad jeg havde haft held med, eller hvor formidlingen haltede.

Som studerende ved amerikanske universiteter er jeg ofte blevet udsat for multiple choice-test kombineret med skrivning af længere essays.

Paratviden og kendskab til den krævede faglitteratur kontrolleres nemt med multiple choice-test. Overblikket og evnen til at kombinere prøves med essays. Mundtlige prøver kan afsløre huller og kan naturligvis give anledning til fremkomst af selvstændige og meget personlige svar og analyser, hvis eksaminanden provokeres til det og i øvrigt formår det.

En revision af danske prøveformer er absolut på sin plads. Lad os blot håbe, at de folk, man sætter til at gøre det, har både praktisk og længerevarende erfaring med undervisning og bredt kendskab til positive og negative sider ved de prøveformer, der kan komme på tale.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ