Debat

Multiple choice som prøveform

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Naturligvis har jeg forstået, at pensionister helst skal blande sig udenom, men ...

Er I (vi) i folkeskolen ikke en smule hysteriske i afvisningen af kontrol med elevernes udbytte af undervisningen?

Som ung var jeg i nogle år ansat i forsvaret. Stort set alle prøver var skriftlige af typen »multiple choice«. Som lærer i næsten 40 år anvendte jeg ofte den prøveform, når jeg ønskede at vide, hvad jeg havde haft held med, eller hvor formidlingen haltede.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Som studerende ved amerikanske universiteter er jeg ofte blevet udsat for multiple choice-test kombineret med skrivning af længere essays.

Paratviden og kendskab til den krævede faglitteratur kontrolleres nemt med multiple choice-test. Overblikket og evnen til at kombinere prøves med essays. Mundtlige prøver kan afsløre huller og kan naturligvis give anledning til fremkomst af selvstændige og meget personlige svar og analyser, hvis eksaminanden provokeres til det og i øvrigt formår det.

En revision af danske prøveformer er absolut på sin plads. Lad os blot håbe, at de folk, man sætter til at gøre det, har både praktisk og længerevarende erfaring med undervisning og bredt kendskab til positive og negative sider ved de prøveformer, der kan komme på tale.