Seminarielektoren

Niels Reinsholm kalder rapporten sober, men frygter, hvordan den vil blive læst af politikere og økonomer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lederen af den pædagogiske faggruppe på Århus Dag- og Aftenseminarium Niels Reinsholm er næsten mest begejstret for det afsnit i rapporten om den ny faglighed, som fremhæver rapportens egne begrænsninger nemlig det, at de samfundsfaglige og de praktisk-musiske fagområder samt hele det pædagogiske område slet ikke er berørt:

»Det er meget sobert beskrevet der er bare risiko for, at de store beslutningstagere ikke er opmærksomme på det afsnit«, siger han.

Han er et langt stykke ad vejen enig i det oplæg til fornyelse af faglighedsbegrebet, som ligger i rapporten, og i efterlysningen af en kraftig efteruddannelsesindsats, hvis det skal gennemføres:

»Kritikken af, hvad man kunne kalde de evalueringsliderlige, er både velplaceret og velskrevet«, siger han og er endnu en gang bekymret for, om rapporten vil blive læst som: mere evaluering er lig flere test, som vil føre til højere kvalitet.

Selv på Århus Dag- og Aftenseminarium, der er så privilegeret, at man kan sortere i ansøgningerne, oplever lærerne, at nye studerende mangler faglige forudsætninger, og dermed peger rapporten på et reelt problem i overgangene:

»Tænketanke og mere samarbejde med gymnasie- og hf-lærerne lyder rigtig fornuftigt. Og ideerne om undervisningsmål kan også være fornuftige, hvis vi ikke får østeuropæiske tilstande, hvor man efter sigende vidste, hvad der foregik i enhver 5. klasse når som helst og hvor som helst«.

Niels Reinsholm ville til gengæld være ked af en generel opdeling af læreruddannelsen:

»Men det er rigtigt, at i hvert fald faget dansk er alt for overbooket det består jo reelt af tre-fire fag, fagmedievidenskab, sprog, litteratur. Og der lyder ideen med, at man uddannes til to ud af tre trin, ikke så tosset, ligesom jeg er enig i forslaget om et fællesfag for alle lærerstuderende om sproglig udvikling«.

»At det, tidens børn måske har allermest brug for, er mere eksistentielle kompetencer, kan man ikke bebrejde denne rapport«, tilføjer Niels Reinsholm.

kravn@dlf.org