Naturfagslæreren

Aff Hjarnø er begejstret for rapportens ord om, at en ny faglighed fordrer tidssvarende læringsrum, men tvivler på, at pengene er der

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aff Hjarnø Andersen var 42 år, da hun begyndte på seminariet, og hun tror godt, hun kunne have besluttet sig for at specialisere sig i at undervise enten de yngste eller de ældste elever:

»Men jeg tror, den beslutning er svær at tage som 22-årig, og jeg synes ikke, det gør noget, at man på seminariet lærer at tænke bredt. Til gengæld mener jeg, at man burde have tre år til sine linjefag så kunne man til gengæld nøjes med tre. Jeg oplever så mange, der ikke får gjort deres sidste linjefag færdigt over 50 procent af min årgang er endnu ikke færdige med læreruddannelsen«.

Som nyuddannet lærer søgte hun job på Erikstrupskolen i St. Heddinge, fordi hun her kunne få lov at arbejde med tværfaglig naturfagsundervisning:

»Da jeg havde den årlige samtale med skoleinspektøren for nylig, sagde han: Du er jo til de store børn, men så svarede jeg, at jeg da godt kunne prøve de små på et tidspunkt«, fortæller Aff Hjarnø, som til gengæld glæder sig til, at skolen bliver delt op i afdelinger, så alle lærere underviser inden for ét trin:

»Så kommer man til at tilhøre et team om en klasse i stedet for at være ugens gæst i to timer i hver klasse«.

Som nyuddannet lærer føler Aff Hjarnø sig godt klædt på til at bruge varierede evalueringsformer til at følge med i, hvilke undervisningsforløb der har virket, og hvad eleverne har fået ud af dem. Hun anvender i forvejen en række forskellige typer af test, prøver, logbog og andre evalueringsformer, præcis som rapporten om faglighed anbefaler.

Afsnittet om tidssvarende pædagogiske organisationsformer, redskaber og en arkitektur, som er designet til at understøtte læreprocesser, hæfter hun sig til gengæld meget ved: »De klasselokaler, vi har til rådighed, lægger mest op til gammeldags auditorieundervisning. Sådan en 7. klasse som den, jeg har overtaget, fylder utrolig meget, og når vi så deler den op i ni hold med tre elever på hvert, så sidder de så tæt, at de meget hurtigt kommer til at snakke om alt muligt andet«, siger Aff Hjarnø og drømmer om, at politikerne vil læse rapportens ansnit om læringsrummets betydning for fagligheden:

»Det kommer til at tage tid økonomisk tid«.

kravn@dlf.org

Powered by Labrador CMS