It
0   293

It-test er ubrugelig

To forskere har fulgt en kommunes forsøg med Junior Pc-kørekort som metode til at teste elevernes it-kompetencer

En dreng i 6. klasse så nogle af sine klassekammerater lave »sådan en, hvor der hoppede billeder frem«. Han kiggede efter, hvilket mærke der var i hjørnet af deres skærm der stod PowerPoint og så gik han hjem og prøvede sig frem i en uges tid, før han afleverede en opgave i form af en PowerPoint-præsentation.

»Det er digital kreativitet. De fleste børn har en udforskende tilgang til it«, mener Mikala Hansbøl, cand.comm. og forskningsassistent på Danmarks Pædagogiske Universitet. Sidste år fulgte hun en række klasser på Frederiksberg, da de afprøvede it-kompetence-testen Junior Pc-kørekort. Eleverne havde massive problemer med at gennemføre prøverne.

»Sådan en test siger mest om testen selv«, mener hendes kollega, forskningsanvarlig, lektor, ph.d. Helle Mathiasen. »Eleverne skal forberedes til et meget komplekst samfund men i den her test præsenteres de for en virkelighed, der i den forstand er meget lidt kompleks«.

De to forskere har skrevet en stærkt kritisk rapport om Junior Pc-kørekort som metode til at teste elevernes it-kompetencer. Og konklusionen er klar: Junior Pc-kørekort-prøverne kan ikke dokumentere eller evaluere elevernes it-kompetencer, og de giver ikke Frederiksbergs politikere mulighed for at vurdere, om eleverne når de mål, kommunen har sat.

Artiklen fortsætter under banneret

»Testen ensretter vores måde at bruge og forstå it på man arbejder jo lige godt, uanset om man bruger afslut eller klikker på krydset i øverste højre hjørne, når man skal lukke et program, ligesom håndtering af bestemte it-funktioner ikke er ensbetydende med, at eleverne kan bruge it, når det er relevant«, påpeger Mikala Hansbøl.

Lagringsmedie eller diskette

Hun og Helle Mathiasen kritiserer de tre pc-kørekort-prøvers krav om kendskab til et bestemt it-teknisk sprog. Eleverne i 3. klasse får for eksempel spørgsmålet: Hvilken af de viste genstande er et såkaldt lagringsmedie som bruges til at gemme data på?

»Eleverne ville sagtens kunne svare, hvis der stod diskette i stedet for lagringsmedie«, siger Mikala Hansbøl. I forsøget på at finde sådan et lagringsmedie tænker mange af eleverne på harddisken og klikker på billedet af et computerkabinet, som de fleste danskere jo kalder for en harddisk. Det registreres som en fejl.

I Dansk IT, som står bag Junior Pc-kørekort, lægger afdelingschef Joan Øxby vægt på, at eleverne får et fælles sprog om it, som de kan gøre sig forståelige på. »Men der er flere aspekter i det her. Spørgsmålet er, hvad eleverne har brug for, når de skal bruge it til forskellige formål? Med andre ord, understøtter det elevernes læreprocesser, at de har et særligt it-teknisk sprog?« kommenterer de to forskere.

Joan Øxby fra Dansk IT opfatter forskernes rapport mere som en kritik af selve det at teste skoleelever, end som en kritik af Junior Pc-kørekortet som metode til at teste it-kompetencer:

»I erhvervslivet er det helt almindeligt at måle it-kompetencer«, siger hun og understreger, at der har været folkeskolelærere med i produktudviklingen undervejs, og at kørekort-prøverne er designet til at være uafhængige af bestemte programmer, så eleverne testes i, om de er i stand til for eksempel at brevflette, ikke i, om de er i stand til at gøre det i et bestemt program.

Det afviser forskerne, hvis undersøgelse netop viser, at prøverne fokuserer på bestemte funktioner i den Office-pakke, som anvendes på skolerne på Frederiksberg.

Lærerne i de testede klasser på Frederiksberg og rapporten fra de to forskere peger også på stribevis af tekniske fejl og uhensigtsmæssigheder i prøverne, og disse kritikpunkter lover Joan Øxby, at Dansk IT tager til sig og forsøger at rette op på.

Bruger ikke regneark

Frederiksberg Kommune har gjort en massiv indsats for at integrere it i folkeskolernes undervisning. Samtlige lærere, forskerne mødte på Søndermark­skolen og Skolen på La Cours Vej, havde taget det pædagogiske it-kørekort, og der er også computere til elevbrug på skolerne:

»Men skolerne har simpelthen ikke plads til, at computerne kan stå i eller ved klasselokalet, hvor de kan indgå som en naturlig del af undervisningen«, fortæller Mikala Hansbøl.

Og selvom det i de fastlagte kompetencemål for it i Frederiksberg Kommune forventes, at eleverne kender til regneark allerede efter 3. klasse, så havde flere af de 3.-, 6.- og 8.-klasser, forskerne fulgte, stort set ikke prøvet at arbejde med regneark, før de blev testet i det. Derved ligner de to Frederiksberg-skoler i øvrigt skoler i resten af landet, hvor regneark ifølge en anden undersøgelse spiller en meget beskeden rolle i matematikundervisningen.

»Spørgsmålet er, om it er så vigtig i sig selv, at man skal testes i det. I stedet burde man skabe muligheder i hverdagen for, at lærerne kan bruge teknologien alle de steder, hvor den kan berige undervisningen«, siger Helle Mathiasen og mener, at hver enkelt lærer i virkeligheden burde gennemgå de centrale kundskabs- og færdighedsområder for sit fag med it-brillerne på og så bruge it der, hvor den forventes at kunne understøtte læringen. Og forskerne kan sagtens forestille sig evalueringsformer, hvor lærerne kan undersøge, hvor gode eleverne er til at bruge it-værktøjerne, når de arbejder.

Frederiksberg har droppet kørekort

Frederiksbergs kommunalbestyrelse besluttede i 2000, at skoleelevernes personlige/sociale kompetencer og deres kompetencer i dansk, matematik og it skulle synliggøres og dokumenteres. Det var på den baggrund, at kommunen gik ind i forsøget med Junior Pc-kørekort:

»Det, at eleverne dumper i de her prøver, betyder ikke nødvendigvis, at de ikke har de kompetencer, vi har sat op som mål. Meningen var, at prøverne skulle bruges til at måle på elevernes it-kompetencer og sammenligne mellem skolerne, og den viden giver de ikke«, siger leder af projektet i Frederiksberg Kommune, Lise Witfelt.

Hun mener, at Frederiksbergs politikere godt er klar over, at det værktøj, som gør det muligt at sammenligne resultatet af skolernes it-indsats, måske slet ikke kan skabes.

I stedet har Frederiksberg nu været med til at afprøve Undervisningsministeriets koncept It-beviset, som er en selv­stændig del af It, Medier og Folkeskolen-puljen.

»Vi har været med til at prøve konceptet på tre skoler, og det har vi været meget glade for«, fortæller Lise Witfelt. It-beviset er meget mindre konkret og ikke knyttet til en bestemt programpakke:

»Det handler mere om at forstå egen læring, og det er op til lærerne at vurdere, om eleverne skal bestå«.

Forsøget med Junior Pc-kørekortet har trods alt sat sig positive spor på kommunens skoler:

»Selvom der er kommet mange computere ud på skolerne, og selvom alle lærerne har taget det pædagogiske it-kørekort, så er der stor usikkerhed, og derfor tog lærerne positivt imod tanken om, at eleverne simpelthen kunne tage et kørekort. Forsøget har sat it-kompetencer på dagsordenen på lærerværelset, og lærerne er blevet meget opmærksomme på, at eleverne skal lære at bruge it, selvom det ultimative undervisningsværktøj ikke findes«.

Forskningsrapporten om Junior Pc-kørekort er afslutningen på et forskningsprojek i tilknytning til It, Medier og Folkeskolen-projektet Elevernes It-kompetencer.

kravn@dlf.org


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.870 andre er allerede tilmeldt