Nettet - nu med tale ...

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Skype Me« står der på et voksende antal hjemmesider, og bag dette symbol står et nyt program, »Skype«, som nogle mener vil ændre vores måde at kommunikere på, mens en lidt mere nøgtern holdning er, at vi har fået et nemt og frem for alt billigt alternativ til telefonen. Programmet, der har fået bred omtale i medierne i den sidste måneds tid, er egentlig ikke revolutionerende. Det gør det muligt at tale sammen via nettet, men der findes i forvejen mange andre programmer på markedet med den funktionalitet, eksempelvis Microsofts Messenger. Det revolutionerende er imidlertid, at »Skype« virker og er uhyre nemt at installere. Da programmet oven i købet til forskel fra andre løsninger også er relativt ligeglad med firewalls, routere og andre tekniske barrierer, der ellers ofte stiller sig i vejen, kan »Skype« være et godt nyt bidrag i folkeskolen for eksempel i fremmedsprogsundervisningen. Uanset om samtalepartnerne befinder sig på den ene eller den anden side af jordkloden, er samtalen fortsat gratis.

»Skype« er populær på nettet. Det er til dato det program, der har bredt sig hurtigst, kun overgået af fildelingsprogrammet »KaZaa«, der tillader nettets brugere at dele musik og film. Begge programmer har i øvrigt samme bagmænd og benytter samme type teknologi, hvilket har optaget pressen en hel del, fordi deling af musikfiler som bekendt opfattes som en alvorlig trussel mod musikbranchen. »Skype«, der er fuldt lovligt, er allerede blevet udråbt som en trussel mod teleselskabernes indtjening.

Programmet downloades fra www.skype.com og installeres på omkring to minutter. Det kan fungere med et godt gammeldags modem tilsluttet telefonlinjen, men det virker bedst med en fast internetforbindelse, og det er naturligvis også først med en sådan forbindelse, at man får et gratis alternativ til telefonen. Når »Skype« er installeret, og man har tilmeldt sig den verdensomspændende telefonbog, fungerer det teknisk set som telefonen. Lyden er af god kvalitet, selvom der kan optræde små udfald, hvis computeren eller den lokale netforbindelse er belastet af for mange brugere. Et headset med høretelefoner og mikrofon kan i øvrigt anbefales.

Hidtil er det fortrinsvis spilentusiaster, der har taget programmet til sig og bruger det sammen med onlinespil som en yderligere mulighed for samtale og kontakt ved siden af chat. Det er forudsigeligt, at »Skype« vil brede sig til andre kredse, ikke mindst fordi det jo er løsningen på et problem, der har plaget familier med teenagere, siden telefonen blev opfundet.

Pan European Game Information

Efter et langt tilløb er det nu lykkedes at etablere et fælles europæisk mærk­nings­system for computerspil. Pegi (Pan European Game Information) hedder dette system, der aldersklassificerer computer- og konsolspil i Europa. Dermed får forældre, pædagoger og lærere en ny mulighed for at afgøre, om et spil egner sig for bestemte aldersgrupper. Medierådet for børn under Kulturministeriet har været involveret i udviklingen sammen med en række europæiske samarbejdspartnere, herunder spilbranchen. Til forskel fra hvad vi kender fra filmcensuren, er det nemlig i høj grad spilbranchen selv, der står for mærkningen af spil ud fra nogle fælles kriterier.

Pegis anbefalinger handler om, hvorvidt spillene er forsvarlige at se og spille. Der er ikke tale om en vurdering af spillenes kvalitet eller sværhedsgrad, så i det stykke er for­ældre og andre fortsat overladt til sig selv, fordi der på spilområdet i dag endnu ikke findes lettilgængelige anmeldelser og vurderinger tilsvarende det, vi kender fra bøger og film.

Pegi opererer med fem aldersgrupper: tre år og over, syv år og over, 12 år og over, 16 år og over samt 18 år og over. Man kan læse mere om systemet på www.pegi.info

Spilpolitik.dk

Computerspil fortsætter tilsyneladende med at være et varmt diskussionsemne, og det har den danske spilbranche taget konsekvensen af. På www.spilpolitik.dk har branchen samlet erfaringer om brugen af computerspil i hjem, skole og daginstitutioner, ligesom der er samlet viden om spillenes betydning fra forskningsverdenen. På hjemmesiden er der også mulighed for at starte og deltage i debat om emnet.