Hvad bør der ligge på lærerens skrivebord

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ja, altså ikke på et af de fysiske skriveborde, for sådan nogle har de færreste lærere adgang til på egen skole, men på det digitale skrivebord.

Først og fremmest bør skrivebordet give adgang til nogle gode, velkendte værktøjsprogrammer, der kan lette arbejdet med at udforme alle de mange skrifter, som efterhånden optager en stor del af lærernes arbejdstid. SkoleKom ligger der selvfølgelig også, i nyeste udgave. Skulle man ikke have klienten installeret på sin egen maskine, er webudgaven efterhånden blevet så brugervenlig, at man i en hurtig vending kan klare sig med den, www.skolekom.dk

Et link til www.google.dk bør selvfølgelig heller ikke mangle, og skolens egen hjemmeside er det vel overflødigt at nævne.

Men browserens startside mener jeg afgjort skal være Emu, Det Elektroniske Mødested for Undervisningsverdenen, enten selve forsiden www.emu.dk eller direkte ind i grundskolelærernes univers www.emu.dk/gsk

Fra Emuen er der via menu-bjælken foroven direkte link til alle tjenesterne i Emu-portalen, og det er efterhånden en stor del af den digitale skoleverden, der er kommet med ind under dens vinger. Faktisk er SkoleKom også på vej til at blive integreret, så det direkte link til SkoleKom kan måske snart undværes.

Det er imponerende, hvad Emuen rummer af hjælp og inspiration til planlægning af undervisningen. Man kan virkelig fornemme, at de pædagogiske redaktører er i gang med et omfattende resurse- og formidlingsarbejde. Et fag som dansk, www.emu.dk/gsk/fag/dan, indeholder et stort antal undersider med masser af undervisningseksempler.

Billedkunst er en ren fornøjelse at kikke på, www.emu.dk/gsk/fag/bil

Ligesom flere af de mindre fag i skolen også er flot repræsenteret. Prøv for eksempel at se på natur/teknik, geografi, samfundsfag eller håndarbejde.

Hvordan finder man så rundt i hele dette kæmpe univers? Det kræver absolut mere end et almindeligt sitemap. Emu-redaktørerne har imidlertid også tænkt på den side af sagen.

Man kan for eksempel abonnere på et nyhedsbrev, hvilket sådan set er en udmærket idé. Men dels har nyhedsbreve det med at komme på tidspunkter, hvor man er beskæftiget med noget helt andet, dels får man hurtigt sagt ja til alt for mange automatiske nyhedsbreve, så problemet med at få informationerne »just in time« ofte bliver til det traditionelle biblioteks »just in case«.

Nu har de imidlertid fundet på noget nyt rent formidlingsmæssigt. Nemlig en »Tour de Emu«.

»En rundfart i universet for lærere i grundskolen. Undervejs udfoldes et eksempel på, hvordan Emu kan bruges i din forberedelse. Eksemplet viser et forløb i dansk for 8. klasse, men det kunne lige så vel være andre trin og fag fra fagrækken«.

Hop med på turen: www.emu.dk/gsk/omemu/tourdemu

Det lyder jo rigtig spændende, så jeg begav mig straks på rundtur. Ingen problemer med teknikken. Rundfarten kræver, at programmet Flash er installeret, men det kan hentes direkte fra siden. Da jeg landede nogle minutter senere, var det imidlertid med en lidt uafklaret, rundtosset fornemmelse. Er det sådan, de danske lærere skal have det nu til dags? En rundtur udformet som en digital skolebibliotekar, hvor pegepinden er udskiftet med cursoren?

At fænomenet med digitale rundture i undervisningsmidlernes verden ikke er enestående, kan ses på Skolemedias webside, www.skolemedia.dk, hvor man under menuen Læremidler kan vælge en demo-film, der er udformet i forbindelse med et ITMF-projekt, Læremidler i Netværk. Igen føler man sig anbragt på en formidlingskarrusel, der drejer undervisningsverdenen rundt for dig.

Hvad sker der, når de digitale medier overtager formidlingsrollen? Kan man erstatte den dialogiske vejledning fra it-vejlederen eller skolebibliotekaren med en rundtur på nettet?

Jeg er klar over, at turene er tilrettelagt i den bedste hensigt om at udnytte det digitale potentiale fuldt ud. Et klik på en webside og du har vejledningen lige ved musen. Men bør vi ikke stoppe op en stund og vurdere, hvornår det er (vel)uddannede vejledere af kød og blod, vi har brug for, og hvornår det er digitale rundture. Svaret er ganske afgjort ikke et enten-eller.

Jeg har lagt denne NETopNU som et debatoplæg på www.folkeskolen.dk under Lærer-til-Lærer, så log eventuelt på og kom med et bud på indholdet af det digitale skrivebord.