Børneliv

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der findes i øjeblikket cirka 6.500 børn, der bor i en plejefamilie, og nu får disse børn deres egen stemme på nettet. Den 1. februar åbner siden www.boernetinget.dk, hvor tidligere og nuværende plejebørn får lejlighed til at debattere de ting, der er vigtige for dem.

Siden er et resultat af et arbejde, der blev påbegyndt i begyndelsen af 2002, hvor Familieplejen Danmark besluttede at oprette et såkaldt børneting under ledelse af sociolog, ph.d. Hanne Warming. Børnetinget kom til at bestå af 15 udvalgte plejebørn mellem ti og 13 år, og det er disse børn, der efter interview og samtaler har været med til at udvælge de temaer, der vil blive debatteret på siden.

www.boernetinget.dk vil i første omgang køre i ti uger, og hver uge får sit eget tema, der på den måde skaber en ramme om debatten.

Hvordan andre plejebørn har det, og hvorfor de bor i familiepleje, er det overordnede emne og meget passende også valgt som tema i den første uge. I de følgende uger vil overskrifterne være:

At have flere familier hvor hører man til?

Skænderier, skældud og dårlig stemning

Hvis plejeforældre eller forældre slår eller ...

Forældre på godt og ondt

At skifte hjem

De store beslutninger

At holde sine problemer for sig selv eller at tale med nogen

Hvis jeg stadig boede hos mine forældre og ikke var kommet i plejefamilie

Døgninstitution og plejefamilie.

Med et spørgsmål eller en overskrift spores børnene ind på et bestemt emneområde, og der skabes rammer for en god debat. Samtidig har børnene til hver en tid mulighed for at skrive om alt, hvad der ligger dem på sinde, under »frit slag«. Børnene er naturligvis sikret anonymitet i form af et kaldenavn.

Foretrækker børnene at bruge mobiltelefonen, kan der sendes smser, og er børnene ikke så skrivende, er der også mulighed for at henvende sig på den automatiske telefonsvarer, hvis nummer dog meget fornuftigt ikke er oplyst endnu. Når de afsatte ti uger er gået, samles indlæggene fra hjemmesiden samt interview med de 15 børn, der var Børnetingets udgangspunkt, i en rapport, hvis hovedpunkter vil blive formidlet til sagsbehandlere, politikere og eksperter. Samtidig vil der blive taget stilling til, om hjemmesiden bør gøres permanent.

Folkene bag hjemmesiden opfordrer alle, der har med plejebørn at gøre, til at udbrede kendskabet til siden, og vi kan kun bringe denne opfordring videre: Her er et forum for de børn, der alt for ofte ikke bliver hørt. Blot synd, at siden fra begyndelsen kun er tænkt som et tiugersprojekt. Det tager tid at udbrede kendskabet til sådan en side og endnu mere tid at få brugerne til at benytte den, men vi håber, at mange vil blive bekendt med den, og at mange børn vil følge opfordringen og kigge ind på siden, når den åbner 1. februar.

Børn og stress

Der har i den senere tid været en del debat i medierne om børn og stress. Sygehusene melder om stigende antal børn, der bliver indlagt på de danske hospitaler typisk med hoved- og mavepine, uden at lægerne kan finde nogen form for fysisk årsag. Børnene har stresssymptomer, og dette er ofte et resultat af børnenes fortravlede hverdag grundet mange aktiviteter og ambitioner fra både omgivelserne og dem selv (findes blandt andet på www.berlingske.dk 6. januar 2004: Flere børn indlægges med stress).

Spørgsmålet er, om de krav, vi stiller i folkeskolen, spiller en rolle?

Kikker vi indad, har vi ikke nogen konkrete redskaber til håndtering af stress, og nettet byder heller ikke på meget. Men man kan sørge for at styrke den enkelte elevs alsidige personlige udvikling. Undervisningsministeriet har udgivet faghæfte nummer 25 til grundskolen med titlen »Elevernes alsidige personlige udvikling«. I dette hæfte er der praktiske eksempler på, hvordan man kan udføre målsætningerne, og der er gode diskussionsoplæg til brug i teamet eller på pædagogiske rådsmøder. Man kan frit downloade internetpublikationerne på Undervisningsministeriets hjemmeside: www.uvm.dk

På Danmarks Pædagogiske Universitets hjemmeside www.dpu.dk er der også en række sites om børn og deres sociale sundhed. Her kan man blandt andet følge forskningsprogrammet i miljø- og sundhedspædagogik, herunder projektet Social ulighed og sundhed i skolen. Så gå på opdagelse i vores egen forskningsverden og find inspiration til at afhjælpe børns stress.

Rettelse

Af sidste uges NETopNU fremgik det, at adgangen til databaserne i SkoDa er gratis.

Dette er desværre ikke rigtigt, de gældende abonnementspriser kan ses på http://skoda.emu.dk/abonner/priser.html