»Vi går i verdens bedste skole, Anders«

Statsminister Anders Fogh Rasmussens besøg på to skoler blev et tilløbsstykke. Der blev både sunget børnesange og uddelt autografer, og så skulle statsministeren undervise to klasser i samfundsfag og dansk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rosengårdskolen i Odense forblev ubrugte. Statsministeren ville hellere sidde på gulvet sammen med 0.-3.-klasse-eleverne, da den obligatoriske morgensang klokken otte om morgenen satte gang i Anders Fogh Rasmussens besøg på to skoler sidste mandag, Rosengårdskolen og senere på dagen Søndermarkskolen i Give.

Han sad ikke i rundkreds, for sådan nogle findes ikke i den danske folkeskole, indrømmede han senere på dagen.

Det var ellers anklagen om at sidde i rundkreds, som han kom med i sin tale ved Folketingets åbning, der havde fået DLF-formand Anders Bondo Christensen til at invitere statsministeren på skolebesøg.

Et kvarter i otte ankom Anders Fogh omringet af hærdebrede sikkerhedsfolk. I kølvandet fulgte en horde af journalister, fotografer og kamerafolk, mens en gruppe af skolens ansatte og elever stod klar inde i forhallen for at se giraffen.

»Velkommen, og tak fordi du ville komme«, sagde både Anders Bondo og skoleleder på Rosengårdskolen, Erik Larsen.

»Selv tak. Jeg har glædet mig utroligt meget. Det er et godt initiativ, I har taget«, replicerede Fogh.

Programmet for dagens vikar lød på undervisning af 9.c i samfundsfag, hvor eleverne lige var begyndt på emnet »Folkestyret i Danmark«, og senere en dansktime om »Anne Franks dagbog« med 7.a på Søndermarkskolen. Desuden fik statsministeren mulighed for at være med i undervisningen i fire andre klasser.

Mange autografer

Anders Fogh skabte tumultagtige scener med sin blotte tilstedeværelse dagen igennem. Ikke mindst på grund af de mange pressefolk, der havde valgt at følge ham.

Undervisningsminister Ulla Tørnæs, som også deltog, og Anders Bondo kunne gå rundt i al ubemærkethed, mens Fogh som en anden popstjerne uddelte autografer til eleverne, når han da ikke skulle svare på spørgsmål fra de glubske journalister.

Statsministeren hilste pænt på de modige børn, der turde stikke næven frem mod regeringschefen.

»Vi går i verdens bedste skole, Anders«, fortalte en af eleverne statsministeren.

En lille, lyshåret pige nåede i modsætning til sin ven­inde ikke igennem mængden og helt ind til Fogh, så hun nøjedes med at trykke veninden i hån­den, hvorefter hun stolt proklamerede:

»Så nu har jeg også givet ham hånden«.

Det var dog ikke alle, der havde deres paratviden i orden.

»Hvem af dem er det?« spurgte en lille purk opgivende frem for sig, mens han hoppede et par gange i forsøg på at få øje på statsministeren.

Selv om besøget fyldte meget på de to skoler, havde både skolerne og de to Anderser ønsket, at dagen skulle forløbe ligesom alle andre skoledage. Det ønske fulgte eleverne:

»Kom, vi skal til time nu. Vi har ikke tid til at være vagter for statsministeren«.

jabrahamsen@dlf.org

Reaktioner fra dagen

Lone Rohde, lærer i 7.a på Søndermarkskolen i Give:

Hvordan var det at have besøg af statsministeren?

»Det var spændende. Vi havde glædet os meget til, at han kom. Det er jo ikke noget, man oplever hver dag. Men han var jo også bare en ganske almindelig mand«.

Kira Skov Johansen, elev i 7.a på Søndermarkskolen i Give:

Hvordan synes du, han klarede undervisningen?

»Han var interessant at høre på. Han var meget perfektionistisk, men vi fik da lært nogle ting. Han kunne godt have en stor fremtid som lærer. Og så var han jo en ny lærer: Det betyder, at man hører efter«.

Arne Brock, skoleleder på Søndermarkskolen i Give:

Hvad gjorde det største indtryk på dig?

»Jeg synes, det er imponerende, at han havde ofret så mange kræfter på at være med i den dansktime i 7. klasse med Anne Franks dagbog. At han så detaljeret havde forberedt sig på at være en dygtig gæstelærer. For det var han. Han havde læst bogen og valgt problemstillinger ud, som han syntes var relevante at tale med børnene om«.

Erik Larsen, skoleleder på Rosengårdskolen i Odense:

Var han, som du havde forventet?

»Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg havde forventet. Men det var positivt at se, at han viste en ægte interesse. Han virkede, som om han godt kan lide børn. Det var ikke påtaget«.

Christopher Hargreaves, elev i 9.c på Rosengårdskolen i Odense:

Hvad synes du om alt det ståhej, der var i forbindelse med besøget?

»Jeg synes, det var lidt for meget, og jeg var også overrasket over, at der var så mange journalister. De fyldte jo hele klasselokalet, så vi ikke kunne komme til at spise frokost. Fogh virkede også stresset, fordi han hele tiden skulle tale med pressen. Det havde været godt med lidt mere ro«.

Anne-Lise Skou, lærer i 9.c på Rosengårdskolen i Odense:

Hvad tænkte du, da du hørte åbningstalen?

»Jeg tænkte, at det måtte være længe siden, at han selv havde været på en folkeskole, og at det var ærgerligt og temmelig forkasteligt på det grundlag at mis­tænkeliggøre folkeskolen, dens indhold og lærernes faglige kvalifikationer. Til gengæld finder jeg det både positivt og konstruktivt, at statsministeren og undervisningsministeren har taget imod Anders Bondos invitation til at besøge to folkeskoler, så vi forhåbentlig kan få en åben og mere kvalificeret dialog om rammer og indhold«.

Anders Fogh Rasmussen, statsminister og lærervikar:

Hvordan var det at undervise i samfundsfag i 9.c?

»Det var en god oplevelse. Vi havde en spændende diskussion. Eleverne stillede nærgående spørgsmål næsten mere nærgående end jer journalister. Det var fantastisk at se, hvordan de havde sat sig ind i de politiske partier, hvad de står for og deres ligheder og forskelle«.

Powered by Labrador CMS