For tidligt født - for sen i udvikling

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De for tidligt fødte er en voksende gruppe af børn (7,1 procent). De har ofte omfattende problemer inden for områder som hyper-/hypoaktivitet, sprog og motorik, opmærksomhed, koncentration, indlæring og social kompetence.

En del af disse børn skaber konflikter og har udadrettet adfærd, andre er indadvendte og tilbageholdende. For at kunne tilbyde den rette pædagogiske indsats må lærere være opmærksomme på de særlige fysiske og i lige så høj grad psykiske vanskeligheder, der følger med det at være født for tidligt.

Der afholdes seminar for lærere den 3. februar i Lyngby og den 5. februar i Horsens »Alderssvarende, men dårligt fungerende«. For mere information og tilmelding gå ind på www.seminarer-ak.dk