Sex på en anden måde

I Nordjylland er lærerne sat uden for døren, når sundhedspersonale overtager seksualvejledningen. Det aflaster lærerne og giver eleverne en bedre oplevelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Lige så unaturligt det falder for jer at sige penis, lige så mærkeligt er det for mig at sige pik, men kan vi ikke bare sige det, som falder os ind. Vi ved jo godt, hvad ordene betyder?«

De tyve 9.-klasse-elever sidder helt stille med opmærksomheden rettet mod den spinkle sygeplejerske og de to store skinnende plancher med mandens og kvindens kønsorganer.

I klasseværelset på Løkken Skole er elever fra to niendeklasser samlet. Læreren titter indenfor, før dagen går i gang, og får gennet dem, der har sat sig bagerst i klassen, frem ved tavlen. Så går læreren. Nordjyllands Amt kører nemlig et projekt, hvor sundhedspersonalet kan erstatte læreren, når der står seksualvejledning på skemaet. Et tilbud, som skaber en mere tryg stemning blandt eleverne, og som aflaster lærerne.

Sygeplejerske Eva Damsgaard går ind i midten af klassen og holder et udklip fra Ekstra Bladet frem.

»Unge sælger sig selv for en burger«, står der med store typer.

Hun viser overskriften frem i klasseværelset. »Er I til salg for en burger?« spørger hun. Alle sidder helt stille. Længe.

Så rækker en pige tøvende hånden op.

»Nej«.

»Nej. Det er I jo ikke. Men det tror folk, når de læser det. Og det bliver de ved med, hvis I ikke råber op og fortæller, at sådan er det ikke. Man mangler udfarenhed fra jer i debatten«, siger sygeplejersken.

Eva Damsgaard har til hverdag sin gang på gynækologisk afdeling på Sygehus Vendsyssel i Hjørring. Her har hun ofte set skræmte teenagepiger ligge og vente på en abort. Derfor begyndte hun at samle litteratur til sygeplejerskerne i afdelingen for at sikre, at der blev taget specielt hensyn til pigerne, men det var svært at finde relevant materiale. Det satte hende i gang med at udarbejde et undervisningsmateriale for de ældste klasser i folkeskolen. Arbejdet førte til, at hun i dag er en af de ansvarlige for et seksualundervisningstilbud i hele Nordjyllands Amt.

Lærere er ikke til sex

I Løkken gør Eva Damsgaard meget ud af at skabe en tryg stemning. Hun fortæller om et undervisningsforløb i en anden klasse, hvor en pige stillede mange spørgsmål i klassen. Spørgsmål, som de andre helt sikkert også kunne bruge.

»Men hendes klassekammerater mobbede hende og sendte rigtig grimme smser til hende. Hendes mor ringede til mig og fortalte, at pigen var meget ked af det. Vil I love mig, at der ikke bliver noget af det her? Man kan spørge om alt, og hvis man kommer til at røbe noget om sig selv så hører man ikke om det bagefter. Er vi enige?« spørger hun.

»Hvem snakker I om sex med?« Stilhed.

»Med jeres forældre?« Enkelte markerer. »Med vennerne?« Flere nikker samstemmende.

»Eller med lærerne?« »Nej, slet ikke«. Her kan klassen fnisende blive enige, uden at de behøver mange ord til at vise det.

»Det kan være svært at finde voksne at snakke med. Men man kan altid snakke med sin egen læge, og han har tavshedspligt«, siger Eva Damsgaard.

Hun er mor til tre. Da hun gik i gang med at søge informationer til undervisningsmaterialet, var hendes egen datter 15 år, men Eva Damsgaard kunne ikke snakke med datteren om sex. Hun ville ikke høre på hende. Derfor efterlyste hun seksualundervisning i skolen, men den undervisning hendes datters klasse fik, synes hun ikke var god nok.

I undervisningen bruger Eva Damsgaard hele tiden eksempler, som kunne være fra elevernes egen hverdag, når hun skal forklare om sex.

»Hvornår kan man mærke, at man er klar til at gå i seng med sin kæreste? Der var en pige fra en anden klasse, der svarede: Når man slet ikke kan lade være«.

Eleverne bliver mere og mere modige, når de stiller spørgsmål.

»Kan sex gøre ondt?« spørger én.

»Ja, første gang. Og hvis man er uforsigtig. Forleden kom en 13-årig pige op på sygehuset. Hun havde onaneret med en deodorant, og så havde låget sat sig fast i skeden, og hun turde ikke sige det til nogen. Så blev hun hundesyg og blev nødt til at sige det. Men det var så synd for hende. Hun var så flov«.

»Og det er ikke første gang, vi har set det«, tilføjer Eva Damsgaard, da hun ser elevernes skeptiske blikke.

Porno kan være okay

Eva Damsgaard fortæller eleverne om en miniundersøgelse fra Århus, som viser, at drenge i deres alder ser porno 30 minutter om dagen, mens piger ser seks minutters porno om dagen.

»Hvad er porno?« spørger hun.

»Det er, hvor man ser andre ligge og have sex sammen«, siger en. »Det er samleje. Det er for det meste vildt overdrevet«, siger en anden.

»Hvis man snakker om det, og begge parter er enige om, at det er en god idé at se en pornofilm, så er det okay at gøre det«, konkluderer Eva Damsgaard.

»Det er vel svært at sige nej til en kæreste, hvis han rigtig gerne vil prøve det«, siger en pige.

»Det er vigtigt, at man kender sine grænser og ikke gør noget, man ikke er klar til«.

Men hun lægger vægt på, at porno er en kunstig fremstilling af virkeligheden.

»Der var en dreng på nettet, der skulle i seng med en pige for første gang og spurgte, hvilket hul man begyndte med. Det viser noget om pornoens indflydelse. Det er svært at have analsex. Men hvis man skal eksperimentere med det, skal man gøre det på den rigtige måde«, siger Eva Damsgaard.

Stilheden larmer i klassen efter den salut. Alle sidder og venter på næste kapitel, men det er tid til pause. Det kræver alligevel sit at snakke om sex en hel skoledag. Klassen opløser sig og samles i små summende grupper.

»Jeg tror, man får mere ud af det, end hvis det var klasselæreren. Hun kender ikke en personligt, og så bliver det lettere at tale om. Læreren ved, hvis man har en kæreste, og så bliver det hurtigt akavet«, siger elev Mette Svenningsen.

Pigerne er enige om, at der tidligere har været episoder, hvor de følte, at lærerne ikke rigtig har kunnet holde på hemmeligheder, når de talte med forældrene.

»Man kan helt klart være mere åben over for hende, fordi man ikke kender hende«, siger Lea Vesterholt.

Mette Svenningsen mener også, at sygeplejersken ved mere om det, end lærerne gør.

»Jeg synes, det er rigtig godt. Men det er forkert, at vi først får det nu. Jeg kender mange, der er begyndt at have sex«, siger Lea Vesterholt.

På lærerværelset sidder klassernes lærere, Inge Nørregaard og Elin Madsen, der har været lærer i 24 år.

»Jeg tror, det er et stort plus for dem, at det er en udefra. Jeg tror, der er en kant, jeg ikke kan træde over. Hun kan bruge et sprog, som jeg ikke kan oppe mig til at gøre brug af«, siger Elin Madsen.

»Der er en grænse mellem os og eleverne. Vi bliver helt sikkert ligestillet med forældrene. Ting, som de ikke kan sige til dem, kan de heller ikke sige til os«, mener klasselærer i 9.b, Inge Nørregaard.

Da Eva Damsgaard kommer tilbage, deler hun under noget fnisen små godt brugte flamingopenisser rundt i klassen. Alle får et kondom, og så begynder de ellers møjsommeligt at rulle gummi på flamingo. En enkelt må bede om et ekstra kondom.

»Det er vigtigt at fortælle dem om kondomets store fordele, nødprævention og om 12-ugers-grænsen for abort. Vi snakker ikke så meget om hiv, men meget om klamydia. Kan vi få de unge til at beskytte sig mod klamydia, vil de næsten automatisk beskytte sig mod hiv«, siger Eva Damsgaard.

mbtrier@folkeskolen.dk

Sex er sundt bare du ved hvordan!

Sygehus Vendsyssel har i samarbejde med Sundhedsstyrelsen og Nordjyllands Amt udviklet et gratis undervisningstilbud til skolerne. Projektet har kørt siden 2001.

De første fem timers undervisning varetages af sundhedspersonale. Derefter er der to timers dialog, hvor tilknyttede gymnasieelever snakker om følelser og bløde emner med eleverne. Underviserne har taget kurser i kommunikation, pædagogik og formidling. Undervisningen handler hovedsageligt om oplysning om prævention, anatomi, kropsbevidsthed, kønssygdomme, abort og det at blive teenageforældre.

Derudover er der udarbejdet en lærervejledning med forslag til, hvordan dansk-, engelsk- og tysklæreren kan følge op på seksualvejledningen.

Tilskuddet til undervisningen udløber med skoleåret 2003/2004. Der arbejdes på at gøre projektet til et permanent tilbud til alle skoler i Nordjyllands Amt. Skolerne skal i så fald selv betale omkring 2.000 kroner per klasse for en hel dags undervisning. Læs mere på www.sund-sex.dk

Powered by Labrador CMS