Folkeskolens leder:

DLF-demokrati

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Først det positive: Stemmeprocenten ved decembers valg til Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse var denne gang lidt højere end i 1999. Halvdelen af medlemmerne, 49,7 procent, afleverede kuverten med stemmesedlen. I sig selv er det ikke mange. Men det er bedre end sidst, og det er et brud med mange valgs nedadgående tendens. Om det også er udtryk for en større interesse, er så nok et spørgsmål, i hvert fald har medlemsaktiviteten på folkeskolen.dks valgsite været begrænset. Og hvis man ser bort fra kandidaternes egne debatindlæg i bladet og de organiserede anbefalinger, så har det været småt med interessen. Den større stemmeprocent skyldes først og fremmest ihærdige tillidsrepæsentanters vedholdenhed; i nogle kredse oven i købet stimuleret med skolekonkurrencer om den højeste stemmeprocent med løfter om rødvin, Gammel Dansk og wienerbrød. Måske helliger hensigten midlerne, men demokrati-udvikling er det ikke.

I det hele taget er det en diskussion værd, om DLF har den rette valg­struktur. Formelt set er det et landsvalg, men det er meget vanskeligt at blive valgt alene på sine anskuelser. Langt de fleste kandidater bliver båret ind i hovedstyrelsen af et geografisk bagland.

Det er vigtigt, at hovedstyrelsens medlemmer har nogen at diskutere med og få impulser fra. Men det er samtidig bekymrende, at man ikke med sikkerhed kan sige, at alle DLF-medlemmers fagpolitiske og pædagogiske holdninger er repræsenteret. Niels Munkholm Rasmussen kom ind, men det var på den allersidste plads, selv om han var den eneste kandidat, der forsvarede den eksisterende arbejdstidsaftale, som faktisk har fortalere ude på skolerne også selv om den er forhadt af flere. Og ­Niels Christian Sauer blev ikke genvalgt selv om han med dissidentens stædighed har talt og skrevet mod den pædagogiske mainstream. Arbejdet i hovedstyrelsen vil sikkert forløbe både hurtigere og nemmere uden Sauers evindelige modsigelser. Men effektivitet giver ikke garanti for bedre beslutninger.

-th

Læs side 6-8

Powered by Labrador CMS