Folkeskolens leder:

OECD-pjæk

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Der kan ikke sættes spørgsmålstegn ved OECD-undersøgelsens kvalitet«

Niels Egelund, professor

»Chok over danske elevers pjækkeri«, hed Jyllands-Postens forsidehistorie ons­dag i efterårsferien, Berlingerens overskrift om samme sag var på syv spalter, og i radioen fyldte pjækketallene timenyhederne hele formiddagen. I Japan pjækker fire procent af eleverne, i Norge 18, i Sverige 24 og i Danmark 33 procent.

Undervisningsministeren bebudede lovindgreb. Skolerne skal registrere al fravær og årsagerne til pjæk, og hun ville indføre centrale regler for, hvordan der skal gribes ind. Ulla Tørnæs ville ikke afvise, at pjækkeriet kan være årsagen til, at danske elever klarer sig dårligt i internationale sammenligninger. »Det er trist, hvis det at være glad for at gå i skole skyldes, at eleverne selv kan bestemme, om de har lyst til at møde op til undervisningen«, sagde hun.

DLFs formand, Anders Bondo Christensen, dannede sin egen enmandshær mod tallene. »Jeg har aldrig oplevet, at en tredjedel af eleverne pjækkede«, sagde han og tvivlede på, at OECD-statistikken var rigtig.

Hvad den jo så heller ikke var. Det danske tal er cirka 16 procent. Forskerne i Danmark har måske ikke pjækket fra pligterne, men en eller flere af dem må have sovet i timen. I de 41 andre deltagende lande har man spurgt til pjæk i de seneste to uger, mens de danske spørgsmål handler om fire uger.

I OECDs hovedkvarter i Paris fyrede man straks den medarbejder, der ikke havde opfanget den danske brøler. Herhjemme har Undervisningsministeriet haft rapporten til godkendelse siden marts, men har ikke opdaget fejlen, og i Pisa-konsortiet, som står for den danske del af undersøgelsen, har man nu travlt med at flytte rundt på ansvars-aben.

Og hvad kan vi så lære af det?

Ja, i hvert fald at man skal gå kritisk til alle undersøgelser, og at rating ikke kan bruges til ret meget fornuftigt, og så er det endnu en gang blevet bekræftet, at sund fornuft og sammenligninger med virkeligheden er gode kontrolværktøjer når det gælder både statistik og politik.

Men ærlig talt, er 16 procents »lav deltagelse«, som fravær og pjæk hedder i OECD-sprog, et tilfredsstillende niveau? Forældre, elever og skole burde nok sammen finde ud af, hvorfor der pjækkes og hvad der kan gøres ved det? Det er meget vigtigere end både forkerte og rigtige tal.

-th

Læs netnyhederne og side 6