www.soldierboy.dk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

udarbejdet af Unicef for danske børn.

Børnekonventionen blev så sent som i 1989, den 20. november, vedtaget af FNs Generalforsamling, og oven­stående webside begået af Unicef Danmark er publiceret for at skærpe interessen, refleksionen, medfølelsen og indignationen blandt danske børn for disse deres jævnaldrende 300.000 sjæle under 15 år og deres ulykkelige situation som aktive soldater.

Det er et godt og vedkommende initiativ, som jeg mener, man som lærer skal indvie eleverne i. Ja, ifølge Unicef har man endog en forpligtigelse til det.

Nu er der dog ret mange websider på dansk, som omhandler denne for menneskeheden så beskæmmende kendsgerning, men denne nye side om emnet adskiller sig dog på væsentlige punkter fra de eksisterende.

Den har, synes jeg, i modsætning til de andre en overvægt af billedtekst, og så siges den at være interaktiv.

Ved siden af websiden ligger der en opfordring til, at man anskaffer sig Frode Pedersens film »Soldier Boy«, en 30-minutters-video om den 13-årige Mike, som er tidligere børnesoldat. Den har jeg ikke set, men jeg agter at lade den anskaffe. Den er produceret i 1997, koster 75 kroner, og jeg fornemmer, at den er en vigtig del af websiden.

Sidens opbygning

Siden udgør en firkant, som ikke går ud til skærmens kanter. Det synes jeg er fint, thi det giver et fremragende overblik over det, som skal formidles. Vandret langs øverste kant ser man seks maskinpistolsilhuetter, som er hotspots til underliggende indhold.

De seks handler om:

1. Mike: Jeg har skudt min lillebror i Liberia. Et slide­show med enkeltbilleder.

2. Panorama: Som kan glide 360 grader, hvor man glider forbi himmel, hav, bjerge, mennesker, soldater, skyer, og så er der en lille tekstramme om landets størrelse (Liberia) og indbyggerantal.

3. Avis: Rulletekst med henvisning til www.danishdemininggroup.dk/

Tre avisforsider med fire korte, linkede artikler. Artiklerne er forsynet med hyperlink, som udgør en forklarende tekst eller illustration.

4. Storyboard: Fem kasser med billeder, og hver kasse indeholder ti billeder, der viser mennesker, soldater, våben, handicap og diverse. I venstre side en skabelon til opsætning af billeder og tekst. Den kan man så udprinte. Jeg ved ikke, om det her er meningen, at filmen skal støtte eleverne i tekstfremstillingen, eller der lægges op til produktion af egne tekster om elevens tanker og følelser i forbindelse med billederne. Det er gode og medrivende fotos.

5. Galleri: Det indeholder omkring 100 fotografier, og jeg formoder, at de står til fri afbenyttelse for eleverne til brug i eventuelle rapporter i det ene eller det andet medie.

6. Spil: Flere rækker af billeder med samme motiv, som ved berøring af musefingeren afslører en relevant tekst. Jeg kunne ikke finde ud af, hvori spillet bestod.

I en lodret linje til højre finder man en række hotspots i form af kaffekopper (!) Der er fem kopper i forskellige farver. Der er altså ikke tale om et kaffestel.

Bag første kop finder man en vejledning om indhold, pædagogisk vinkling og teknisk specifikation. Man skal downloade noget programmel fra internettet, der får sli­de­showet til at køre. Måske det kan blive lidt problematisk for dem, hvis maskiner er udstyret med Rebornkort, for her skal eleven vel, hver gang maskinen har været slukket, downloade på ny.

Bag anden kop lidt om filmen, man bør anskaffe.

Bag tredje kop finder man introduktion og oversigt samt forslag til elevopgaver.

Fjerde kop synes at henvende sig til læreren, hvor denne i formularer kan give sin mening om websiden til kende. Den synes ikke at henvende sig til eleven, men det virker på den anden side set heller ikke, som om der er restriktioner.

Jeg vil mene, at det er en webside, som vil kunne bruges af elever fra slutningen af 6. klasse. Der er mange fotos, og teksterne er ikke specielt lange.

Jeg synes, at Unicef Danmark har givet os en spændende og vedkommende webside, som jeg tror vil appellere til vores elever.

Og så til noget mere generelt om websider

Jeg synes, at denne webside afslører et problem, som mange andre websider også udviser. Webdesignerens kommunikative evner! I dette konkrete tilfælde spørger jeg mig selv: »Hvor ligger slægtskabet mellem maskinpistoler, børnesoldater og kaffekopper?« Er der ikke noget anakronistisk i sådan en sammenstilling? Opstår denne anakronisme, fordi mediet har taget over? Designeren kan det med javaapplet og andre af mediets mulige tossestreger og glemmer det egentlige budskab.

Rettelse

I sidste uge blev det i NETopNU antydet, at sikkerheden på www.mpo.matematik.dk er for ringe til, at programmet kan bruges til folkeskolens mundtlige prøve i matematik. Det er ikke tilfældet, forsikrer redaktionschef Mikael Brødsgaard fra forlaget Malling Beck.

Det er ikke muligt for elever at komme ind på www.mpo.matematik.dk. Adgangen administreres af Uni-C på baggrund af Undervisningsministeriets opdaterede skoledatabase.