Kommentar fra fagbladet Folkeskolen

Læringsledelse i klassen

18 gode råd fra en canadisk lærerkollega

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uro i skolen er ikke blot et dansk fænomen. I det følgende refereres nogle gode råd fra en canadisk lærer til at formindske adfærdsproblemer. Jeg er selv blevet meget inspireret af at læse hendes bog, måske kan de også hjælpe danske lærerteam.

Vær model for respektfuld adfærd. Tal altid positivt om andre og behandl eleverne, som du selv ønsker at blive behandlet.

Hjælp eleverne til at føle højt selvværd. Det betyder, at de aldrig må være i tvivl om, at læreren kan lide dem. Det er alene problematisk adfærd, læreren tager afstand fra.

Elever har forskellige læringsstile. Sørg for, at der så vidt muligt tages hensyn til elevernes forskellige behov i løbet af skoledagen. Samtidig er det vigtigt, at eleverne får stor mulighed for at være aktive i undervisningen, det fremmer læringen og minimerer uhensigtsmæssig adfærd.

Tilpas opgaverne til sekvenser, som matcher den enkelte elevs udholdenhed.

Giv præcise og konkrete instruktioner. Jo mindre tvivl der er om opgaveløsningen og forventet adfærd, jo mindre uro.

Sørg for, at der altid er meningsfulde aktiviteter til de »hurtigt færdige« og til dem, der har brug for yderligere udfordringer. Belønningssystemer kan overvejes, afstemt i forhold til klassetrin.

Hold dig så tæt som muligt til rutiner og aftalt skema. Rutiner skaber tryghed for eleverne, hvilket mange specielt i de yngre klasser har brug for.

Vedtag sammen med klassen ganske få regler for god adfærd. Sørg for, at der er logiske og passende konsekvenser for dårlig adfærd, og gennemfør dem konsekvent.

Se så vidt muligt bag om uhensigtsmæssig adfærd. Find årsagerne i stedet for at reagere på symptomer. Før for eksempel logbog for at afdække eventuelle mønstre: hyppighed, tidspunkt på dagen/ugen, hvad foregik umiddelbart forud, hvilken opgavetype var eleven i gang med. Brug disse data til at udarbejde mulige begrundelser for den uheldige adfærd og udarbejd handleplaner til at ændre adfærden.

Vær så vidt muligt hele tiden til stede, hvor elever med potentiel forstyrrende adfærd er.

Brug jeg-henvendelser: »Jeg bliver forstyrret, når ..., fordi ...«, »Jeg vil have, at du ...«

Giv velbegrundet positiv feedback både på elevens arbejde og adfærd: »Jeg kan lide, når du ...«, »Det er godt, når du ...«. Negativ feedback skaber oftest negative reaktioner. Fortæl i forvejen, hvilken adfærd du forventer, og ros bagefter for at have gjort det rigtige.

Sørg for, at eleverne kan foretage valg: »Hvis du taler høfligt og ordentligt, må du arbejde sammen med denne gruppe, ellers må du lave din opgave færdig alene ved dit eget bord«.

Gør eleverne ansvarlige for deres adfærd: Hvis en elev snakker forstyrrende, så henvend dig direkte til eleven og indskærp, hvad du forventer: »Jeg vil have, at du er stille, så du ikke forstyrrer de andre i klassen«. Hvis eleven fortsætter, så giv hende en valgmulighed: »Du kan blive siddende, hvor du sidder nu, og stoppe med at snakke, eller du kan flytte ned bag i lokalet væk fra de andre«. Hvis eleven alligevel fortsætter med at snakke, er konsekvensen lige for hånden: »Du har valgt at snakke videre, derfor bliver du nødt til at flytte«. Gennemfør snarest muligt og uden for konfliktsituationen en opfølgende positiv fremadrettet samtale med eleven.

Hold øje med tegn på frustration hos eleverne. Ved at intervenere i tide kan man komme uheldige epi­soder i forkøbet: Det er en god idé at reagere allerede på suk og opgivende adfærd.

Vær opmærksom på, at lærerens reaktion kan op- eller nedtrappe problemet. Trusler kan virke udfordrende på elever, så de lader sig friste til at gentage den uønskede handling.

Hvis du opdager, at du er på vej ind i et skænderi med en elev, så flyt diskussionen til et sted, hvor I kan være alene. Bevar roen og sænk stemmen. Prøv at nedtrappe konflikten. Tillad, hvor det er muligt, eleven at »bevare ansigt«. Samtidig undgår du at forstyrre og derved inddrage resten af eleverne i konflikten.

Skæld i øvrigt så vidt muligt aldrig ud. Elever holder hurtigt op med at høre efter, og det giver et dårligt arbejdsmiljø.

Forfatteren hedder Cheryll Duquette. Bogens titel: »Students at Risk Solutions to Classroom Challenges«. Forlag Pembroke Publishers.

Leder af Skole- og Kulturafdelingen i Vejen Kommune