Debat

Tak for hjælpen, Sauer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Niels Christian Sauer har det med at ramme rigtigt i skolespørgsmål set fra min lille udkigspost. Senest i Folkeskolen nummer 43 har han kritiseret min påstand om, at enhedsskolen må opgives, når læringsmiljøet og lærernes arbejdsmiljø skal forsvares gennem udskillelse af de alvorligt mobbende eller forstyrrende elever. Niels Christian Sauer peger på kernen i enhedsskolen: at den ikke er fagligt niveaudelt. Jeg er ganske enig med ham i, at den kerne skal og kan forsvares, netop gennem at forsvare læ­rings­miljøet. Jeg brugte imidlertid udtrykket »enhedsskolen« i den løse løsagtige, vil Sauer sikkert sige forstand, hvori det står for den kulturelle målsætning om at holde eleverne sammen for at lære dem gensidig respekt for hinandens forskelligheder. Det er her, det efter min påstand er brudt sammen.

Forsøget på at holde alle sammen går, under de givne omstændigheder, i uhyrlig grad ud over de læringsberedvillige og de stille og lærerne.

Så Sauer har ret. Jeg burde have været mere præcis i min brug af begrebet om enhedsskole og forholdt mig til det centrale i begrebet. Det ville også have klargjort mit eget synspunkt i stedet for at Sauer nu skulle gøre det for mig. Tak for hjælpen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler