Debat
0   192

Funktionstillægget skal bevares

I Folkeskolen nummer 42 og 43 giver Peter Hess-Nielsen fra DLFs hovedstyrelse udtryk for, at »funktionstillægget efter hans mening skal væk«, og han stiller blandt andet spørgsmålet, »hvorfor der for eksempel skal være et særligt tillæg til it-læreren eller til andre særlige funktioner?«

Artiklen fortsætter under banneret

Spørgsmålet er tankevækkende, idet Peter Hess-Nielsen jo burde vide, at man (især overenskomstansatte) ved at påtage sig eller blive tildelt en funktion reelt vil opleve en lønnedgang i form af manglende undervisningstillæg, som jo kun meget få funktioner er omfattet af.

Funktionstillægget bør derfor som minimum opveje det eventuelle løntab, og det er oplagt, at DLF i den kommende overenskomst får sikret, at enhver funktion lokalt fremover skal udløse et på forhånd kendt tillæg. At give tid til en funktion er en selvfølge, men opgaven skal vel ikke udføres til lavere løn?

Visse funktioner kan det være meget svært at finde folk til, og hvorfor så gøre funktionen mindre attraktiv ved at fjerne muligheden for at give tillæg? Jeg tror tværtimod, at stort set alle lærere vil opleve en lønstigning ved også at sikre tillæggene for funktioner (klasselærere, skemalæggere, vi­karplanlæggere, it-/skolevejledere, mødeledere, tilsynsførende, fagudvalgsformænd, koordinatorer, gård- og gangvagter, biblioteksmedarbejdere).

Det kunne være interessant at høre andre af hovedstyrelsens kandidater udtale sig om funktionstillæggenes fremtid.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ