Gode råd om ledelse i folkeskolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var en usædvanlig konference om ledelse, som udspillede sig i København i sidste uge. Den var arrangeret af tre parter, som ikke normalt holder konferencer sammen: Dansk Industri, Danmarks Lærerforening og KL.

Inden konferencen begyndte, bad ordstyreren alle fra hver af grupperne rejse sig op, så de andre kunne se:

De jakke- og slipseklædte konsulenter fra Dansk Industri, de lidt mindre velklædte herrer fra KL og skoleledere og lærere i cowboybukser.

Også oplægsholderne kom fra flere verdener. Der var direktøren for TDC, Henning Dyremose, en leder fra Danfoss, en folkeskoleuddannet direktør fra den internationale virksomhed LK i Ballerup. Desuden var der en skoleleder og en teaterdirektør. De medbragte alle en pakke med god råd om ledelse.

De var helt enige om, at moderne ledelse handler om at skabe engagerede

og motiverede medarbejdere, som tager ansvar for deres arbejde og resultaterne. Derudover lød nogle af rådene:

Ledelse i folkeskolen handler om:

at skabe motivation blandt lærerne

at få lærerne til at gøre det endnu bedre, end de selv tror, at de kan

at fjerne en ideologisk spærring: Kun folkeskolelærere har forstand på læring

at fjerne en faglig spærring: Alle er og skal være ens

at fjerne en udviklingsspærring: Tryghed er vigtigst

at skabe visionen om at være den bedste folkeskole i Europa/lokalt

at lede lærerteam, så alle kan dele viden

talentpleje: Skabe karriereveje og belønne talenter

ledervurdering

lederuddannelse i folkeskolen

at turde lede forældrene.

Powered by Labrador CMS