NETopNU

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Netbaserede digitale læremidler. En tjekliste til vurdering

Netbaserede digitale læremidler er i skolesammenhæng en forholdsvis ny måde at distribuere undervisnings- eller læremidler på. Vi har efterhånden vænnet os til at vurdere digitale medier som for eksempel cd-rom-produkter. Men vi mangler endnu erfaring med kvalitetsvurdering af de læremidler, som udelukkende er baseret på internettet, og som i nogle tilfælde kræver, at skolen tegner et abonnement på produktet. Hvilke kriterier skal vi have i spil for at vurdere disse nye produkter?

Jeg har prøvet at samle nogle forslag til en tjekliste, som måske kan danne udgangspunkt for en vurdering af netbaserede produkter på den enkelte skole. For at gøre listen så operationel som muligt har jeg valgt et konkret eksempel på et af de læremidler, der for øjeblikket udbydes til skolerne. Det drejer sig om et populært produkt, startet som et ITMF-projekt, som mange skoler har tegnet abonnement på, nemlig www.danske-dyr.dk

Faglige mål læringsmål

Det faglige stof på »Danske-dyr« virker relevant og væsentligt. Indholdet er relateret til flere fagområder inden for natur/teknik med henvisninger til læreplaner og CKFer (Centrale Kundskaber og Færdigheder). Desuden er der forslag til undervisningsforløb i tre faser, som tager udgangspunkt i CKF og Fælles Mål. »Danske-dyr« indeholder en leksikondel, temasider og quizzer. Der er mange gode oplysninger om de enkelte dyr. Desværre er fakta-afsnittene tynde, kedelige og lidt intetsigende.

Niveau klassetrin

»Danske-dyr« henvender sig først og fremmest til mellemtrinnet, men da teksten ved det enkelte dyr kan ændres fra »svær« til »let«, kan gode læsere fra indskolingen og specialundervisningselever også være med. Det er dog kun under det enkelte dyr, at man kan få en »let«-version. Al konteksten, forklaringerne, opgaverne og spørgsmål findes beklageligvis kun i den »svære«. Et par steder består det »lette« i øvrigt kun i en for­øgelse af skriftstørrelsen. På www.condidact.dk fås oplysninger om intentionerne med »Danske-dyr«. Blandt andet hedder det: »Vi stræber efter, at vores undervisningsmidler er tilpasset den enkeltes niveau«. En intention der vel ikke opnås blot ved at »lette« en del af teksten.

Tilgængelighed navigation design

Det vigtigste ved brugergrænsefladen på netbaserede læringsmidler må være orienteringen mod modtageren, altså her eleverne. De er jo den direkte målgruppe, da stoffet netop ikke først skal forbi læreren. »Danske-dyr« har tydeligt haft denne dimension i fokus. Bortset fra en kode (som eventuelt kan registreres på forhånd) er der adgang til »Danske-dyr« overalt fra nettet. Der er en god søgefunktion, og navigationen er overskuelig, man kommer meget sjældent ud i blindgyder. Mariehønen, der viser til forsiden, er altid lige ved musen. Designet er tiltalende med gul farve til de overordnede sider, grøn til »let« og blå til »svær«.

Genrer

Forcen ved digitale læringsmedier er naturligvis muligheden for at inddrage alle mediegenrerne. »Danske-dyr« indeholder tekst, fotos, illustrationer, lydoptagelser, indtalt lyd, videoklip og små tegnefilmsanimationer. Mediekonvergensen er således rimelig udnyttet, selv om der sådan set ikke er noget epokegørende nyt ved samstillingen af genrerne. Teksten er desværre præget af utrolig mange gentagelser. På nogle af siderne står den samme sætning op til tre eller fire gange. Desuden er der stor forskel på teksterne, alt efter hvilken dyrekategori man vælger. Det skyldes muligvis forskellige forfattere. Billeder og videoklip supplerer ofte den faglige tekst og vises i en flot kvalitet. Den indtalte lyd fungerer fint.

Værktøjer it-redskaber

En af visionerne for netbaserede læringsmidler må være mulighed for at integrere arbejdet med det faglige stof med præsentation af stoffet samt med refleksionen over og evalueringen af arbejdsprocessen. For eksempel via adgang til en personlig logbog eller lignende. »Danske-dyr« mangler på dette felt den fulde udnyttelse af det digitale medie. Ud over opgaverne er der ingen metodeforslag til arbejdet med stoffet, så man må for eksempel selv inddrage værktøjs- og præsentationsprogrammer.

Vejledninger lærere elever

»Danske-dyr« indeholder et rigtig godt afsnit med forslag til undervisningsforløb. Der er ingen deciderede elevvejledninger, men en del opgaveforslag, hvoraf de bedste både tager fat i et specifikt stofområde og giver konkrete handleanvisninger. Et leksikon/ordforklaring og en linksamling savnes.

Praktiske forhold

Alle spørgsmål om blandt andet udgiver, sponsor, abonnement, pris, adgang til gennemsyn står enten på selve webstedet, eller der er oplysning om, hvor man kan få besked. Det er lovligt at anvende det copyright-klassificerede materiale til elevopgaver. Med hensyn til vedligeholdelse og opdatering kan man i vejledningen læse, hvordan og hvornår dette forventes at finde sted.

Konklusion

»Danske-dyr« et en spændende fornyelse inden for læremidler, som jeg absolut mener, at skolen skal overveje at tegne abonnement på. Inden man beslutter sig, er det dog vigtigt, dels at have præciseret skolens behov på området, dels at orientere sig om alternative muligheder.

Skolemedia, www.skolemedia.dk og Geografforlaget, www.­geografforlaget.dk (eller direkte til nettjenester, www.geografforlaget.dk/nettjenester.htm) er således på vej med et dyreleksikon, Dyrelex, til en anden pris end »Danske-dyr«. Se en foreløbig version på www.duplifarm.dk. Måske skal man på den enkelte skole foretage en sammenlignende vurdering og derefter overveje, hvor mange midler man vil afsætte til de »digitale dyr«.

Powered by Labrador CMS