Debat

Fucking Nakskov

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som en anakronisme fra den sorte skole glæder det mig at høre, at nogen vil skære alle flosklerne ud af folkeskoleloven (Folkeskolen nummer 43). At give eleverne kundskaber må nu engang være folkeskolens fremmeste opgave. For at navigere uden om hyperkompleksitetens rev har vi brug for en ledestjerne, et fyrtårn.

Vores ledestjerne er den objektive viden, høj, lysende, sand. Lars Qvortrup skriver i bøgerne »Det lærende samfund« og »Det hyperkomplekse samfund«, at netop traditioner, regler og normer er kompleksitetsreducerende, selvom han selv ser en anden løsning på kompleksitetsproblematikken.

Derfor ærgrer det mig også at se forslaget drukne i pedanteri. En dødfødsel. Al viden, uanset umiddelbar relevans, er brugbar, men i en verden med en uoverkommelig vidensmængde må noget viden være mere relevant end andet. Hvis en dansk filminstruktør skulle lave en film om dansk ungdom, ville den hedde »Fuck­ing Nakskov.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler