Dengang

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For 50 år siden

Rundbords-radio om religion

I en rundbordsdiskussion i radioen om religionsundervisningen udtalte kirkeminister fru Bodil Koch blandt andet:

»Jeg påstod, at 80 procent af religionsundervisningen var mere nedbrydende end opbyggende. Naturligvis har jeg intet materiale, der beviser denne påstand; nogle mener, tallet er for højt, andre, at det er endnu højere. Men afgørende er det dog, at problemet eksisterer, og at mange erkender det.

Ordet opbyggende brugte jeg ikke i religiøs forstand. Skolen skal ikke forkynde, men belære. Målet bør være at skabe friske og modtagelige sind hos børnene, at give dem vågne sanser over for kristendommen. I stedet bliver de passive og ligeglade. Her er problemet, som snarest bør løses gennem en undersøgelse, for hverken kirke eller skole kan være tjent med tilstanden. Vi må klarlægge, hvad vi forstår ved vort demokrati i den kristelige kulturkreds. Hvad forstår vi ved at være menneske, og hvad gør vi gennem opdragelsen for at nå frem hertil? Vore unge må lære at forstå dette, men i stedet sløves børnene af religionsundervisningen og bliver immune for påvirkning i langt de fleste tilfælde.

Om det er skolens eller kirkens opgave at undervise i religion, ved jeg ikke, måske er det et både-og. Det er nødvendigt på ny at gennemarbejde dette problem«.

Folkeskolen nummer 50

December 1953

For 25 år siden

Der var brug for en redaktør af hans format

Formand, overlærer Jørgen Jensen skriver:

I Albert Johansens tid har Folkeskolen udviklet sig fra en beskeden publikation til et blad, der på én gang er et slagkraftigt foreningsorgan, et righoldigt pædagogisk tidsskrift og et stærkt benyttet debatforum. Velredigeret, hvad enten vi taler om præciseringer af foreningens standpunkter i artikler og ledere, om beskrivelser af skoleforhold i interview og reportager, om kollegial informationsformidling på tjenstligt og pædagogisk plan eller om debat og polemik udadtil med aviser, skolemyndigheder eller enkeltpersoner.

Albert Johansens betydning for foreningen gennem de 21 år som kan sammenfattes i meningsdannelsen, debattens niveau og kvalitet og dermed foreningens gode navn og rygte kan næppe overvurderes.

Tak, Albert Johansen.

Folkeskolen nummer 50

December 1978