Debat

Folkeskolen er rummelig

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En meget stor dagsorden for KL og kommunerne er ønsket om rummelighed i folkeskolen.

Lad mig slå fast med det samme: Folkeskolen er rummelig.

Lidt historie: For 40 år siden blev 50 procent af eleverne sorteret fra efter 5. klasse over i »fri mellem«.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Åndssvageforsorgen eksisterede, og børn med en intelligens­kvotient under 70 blev karakteriseret som uunderviselige og var slet ikke målgruppe for skolen.

Så kom der ny folkeskolelov i 1958.

Op gennem 60erne var der flere og flere, som i forlængelse heraf »tog realen med«, mens studentereksamen var noget for de få.

Åndssvageforsorgen eksisterede stadig.

Med folkeskoleloven af 1976 blev forældrene tildelt medbestemmelse, og så blev den udelte skole efterhånden indført.

Forældrene valgte nemlig udvidet niveau eller samlæsning til børnene.

Amterne havde nu fået ansvaret for de børn, som tidligere var Åndssvageforsorgens, og for eksempel Ring­købing Amt indførte sin helt unikke integrationspolitik for børn med vidtgående handicap.

Så vidt så godt.

Sådan er vilkårene stadigvæk, men mulighederne for at leve op til intentionerne er begrænset ganske alvorligt af resurseknaphed lige præcis i »den helt almindelige kongelige danske folkeskole«.

En fremtidig dagsorden, der siger: »Hvad skal der til, for at dette barn kan blive hos os?« frem for »Hvor vil det være bedre for dette barn at være?«, vil kræve, at politikerne arbejder konstruktivt sammen med os.

Det vil fordre, at de gør op med tankegangen: kun diagnoser udløser resurser.

Politikerne skal give lærere og pædagoger lov til at se på, hvorledes barnet fungerer, og lade det blive afgørende for, hvilke resurser man vil bevilge til undervisningen og anden pædagogisk virke.

Det er min opfattelse, at en satsning på ansættelse af flere lærere og pædagoger i skoler og daginstitutioner kan forhindre, at flere og flere børn anbringes uden for hjemmet.

Powered by Labrador CMS