Debat

Den inkluderende skole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lørdag den 30. august var skolebestyrelser, Skole-Børne Udvalget og Udviklingsrådet i Roskilde Kommune inviteret til en konference om de politiske mål, der er vedtaget på skoleområdet. I den forbindelse var blandt andre Niels Egelund indbudt for primært at tale om Den inkluderende skole. Det er altid spændende at høre engagerede og vidende mennesker fortælle om det, der optager dem, og Niels Egelund fortalte om den netop offentliggjorte undersøgelse af paragraf 20.1-undervisning i skolen. Undervejs kom den ofte fremsatte tese om, hvordan skolen/teamet kan effektivisere resurserne ved at samle eleverne i store grupper.

Da vi fik mulighed for at stille spørgsmål, spurgte jeg til de fysiske rammer, der skal være til stede for at gennemføre en undervisning med 60 elever. Svaret lød, at det var den sædvanlige klynk fra lærerne og DLF, eleverne behøver jo ikke alle sammen at have deres egen plads, endsige stol, samt at han faktisk mener, at 90 elever er bedre end 60. Derfor: Kære Niels Egelund:

Hvor mange gange om ugen har du lyst til at stå med 90 andre i et lokale og lytte (man kan vel ikke så meget andet?) til en, der taler? Hvor lang tid kan du koncentrere dig stående om det, der bliver sagt?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvilke aktiviteter er det relevant at gennemføre i så stort et forum? Hvis det er diktat og færdighedsregning, hvor mange gange om ugen kan/skal det så gennemføres for at flytte resurser til undervisning i mindre grupper på et andet tidspunkt?

Med forhåbninger om et oplysende svar.

Powered by Labrador CMS