Debat

Tyv tror, hver mand stjæler

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lotte Bundsgaard beskylder regeringens satsning på it i folkeskolen for at dække over nedskæringer (Folkeskolen nummer 36). Hun fremfører, at der ved udgangen af 2003 bortfalder en pulje til it og medier i folkeskolen på godt 104 millioner kroner. Dette er korrekt. Men oppositionens forargede og nærmest aggressive reaktion på dette undrer mig meget, da beslutningen om, at puljen skal udløbe ved udgangen af 2003, er truffet af den tidligere socialdemokratisk ledede regering selv ikke mig. Der er endvidere tale om en pulje, der rettede sig mod andre typer initiativer end de nu foreslåede og disse midler er nu brugt.

Faktum er altså, at der ville have været 104 millioner kroner mindre til it-relaterede projekter i 2004 i forhold til i år, hvis det havde stået til den tidligere regering. Det gør det heldigvis ikke.

VK-regeringen prioriterer it i folkeskolen højt. Derfor har vi afsat cirka 500 millioner nye kroner til it i folkeskolen, hvoraf de 75 millioner udmøntes i 2004. Oppositionen tager fejlagtigt udgangspunkt i Socialdemokraternes egen bogføringsteknik, når den beskylder mig for at finde penge til it-initiativer ved at flytte penge fra én konto til en anden. Det gør jeg ikke. Jeg hverken kan eller vil sælge gammel vin på nye flasker.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lotte Bundsgaard har endvidere behændigt undgået at interessere sig for, hvad regeringens indsats på it-området egentlig går ud på. Der afsættes nemlig 125 millioner kroner blandt andet til udvikling af internetbaserede undervisningsmaterialer og nye undervisningsformer. Dette netop i erkendelse af, at det ikke nytter noget bevidstløst at give penge til nyt isenkram, som børnene kan benytte efter forgodt­befindende. Det er vigtigt, at it-udstyr integreres i undervisningen, så børnene lærer at bruge de nye teknologier konstruktivt og med et formål.