Folkeskolens leder:

Meningsløse misforståelser

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringen vil indføre karaktergivning allerede i de små klasser, sådan blev et afsnit i det nye regeringsgrundlag tolket i flere medier. Men det er en misforståelse, forklarede undervisningsministeren straks til folkeskolen.dk

Venstre kontrollerer undervisningens kvalitet ved at sammenligne elevernes karaktergennemsnit, lyder det fra partiet, og sådan ser det måske ud, når man klikker ind på venstre.dk, hvor kommunerne rates efter karaktergennemsnittet ved folkeskolens afsluttende prøver.

Men den slags sammenligninger er meningsløse, forklarede en ekspert, der forsker i evaluering og karakterer, sidste uge her i bladet.

Først om misfor­ståelsen:

I Venstres og Det Konservative Folkepartis »supplerende regeringsgrundlag« står der, at regeringen vil »gøre op med berøringsangsten for løbende evaluering af eleverne«.

De fastsatte mål om større faglighed skal følges op af vurderinger, så elever og forældre kan se, om der læres det, der er hensigten. Evalueringen skal sikre, at alle er med, og at undervisningen har samme høje kvalitet overalt i landet. Regeringen vil »fremlægge et samlet oplæg til modernisering af prøver, eksaminer og karakterer i det danske uddannelsessystem«. Det skal være muligt »regelmæssigt at vurdere den enkelte elevs fremskridt i forhold til de opstillede faglige mål«. Og: »Den regelmæssige evaluering starter allerede i folkeskolens yngste årgange«.

Ikke sandt? Man kan meget nemt tro, at regeringen vil indføre karaktergivning fra 1. klasse.

Men det vil den slet, slet ikke, og det er fortsat op til den enkelte lærer at vurdere, hvornår de lovpligtige evalueringer skal ske, slog undervisningsministeren fast.

»Jeg respekterer fuldt ud, at lærerne har metodefrihed. Derfor har de også frihed til at stå for den løbende evaluering. Det må bero på den konkrete undervisningssituation, hvornår den skal finde sted«, sagde hun til folkeskolen.dk

Det er jo dejligt og vigtigt.

Hvor ville det have været godt, hvis regeringsgrundlaget havde været i lige så klar tale som undervisningsministerens.

Og Venstres misfor­ståelse med karaktersammenligninger på nettet kører videre. Selv om vi ved, at en elevs prøvekarakter intet siger om undervisningens kvalitet. Den er kun et udtryk for, hvordan eleven klarer sig lige præcis i prøvesituationen med de tilfældigheder og psykologiske forskelle, der altid optræder. Venstres karaktersammenligninger er meningsløse, lød Tanja Millers dom i sidste uge. Hun har forsket i karakterer og evaluering ved Syddansk Universitet.

Det ville være fint, hvis ministeren og partiet også på det område vil få tingene til at forholde sig til virkeligheden.

-th

Læs folkeskolen.dk

En elevs prøvekarakter er kun et udtryk for, hvordan eleven klarer sig lige præcis i prøvesituationen