Debat

Undervisning er en helhed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nedenstående brev fra Anders Bondo Christensen blev i sidste uge sendt til undervisningsministeren, medlemmerne af Folketingets uddannelsesudvalg og pressen:

Jeg er i fuld gang med at drøfte arbejdstidsaftaler med mine medlemmer. Samtidig er DLF i konstruktiv dialog med KL om fremtiden for vores folkeskole. Derfor var jeg desværre ikke til stede, da der i Folketingets spørgetime blev spurgt om Lærerfor­eningens holdning til antallet af undervisningstimer i folkeskolen. Men jeg har fra debatten læst, at ministeren har udtrykt »forundring over, at Danmarks Lærerforening som faglig forening kan have det som afsæt til kommende overenskomstforhandlinger at se på timetallet i folkeskolen«.

Ingen behøver bekymre sig om, at jeg som formand for DLF har ændret kurs og nu ønsker færre undervisningstimer i folkeskolen. Tværtimod synes jeg, at flere timer til eleverne er en god idé.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg vil gerne understrege, at det slet ikke er vores afsæt til de kommende overenskomstforhandlinger med KL afsættet er derimod at få alle parter til at se det fornuftige i, at vi gennem en ny arbejdstidsaftale med lærerne forbedrer mulighederne for at samle begrebet undervisning til en helhed. Men det er en helt anden snak og har intet med antallet af elevernes undervisningstimer at gøre.

Over 100 af landets kommuner har i år oplevet negativ vækst. Finansminister Thor Pedersens udmeldinger til regeringens økonomiske forhandlinger med kommunerne giver grund til yderligere bekymring i en folkeskole med stigende elevtal. Undervisningsministeren siger godt nok, at de ekstra undervisningstimer i det nye folkeskoleforlig er finansieret men stort set samtidig med forslagets fremlæggelse meddelte finansministeren, at der skulle spares i folkeskolen. Skolerne fik tilført en kvart milliard kroner med den ene hånd og frataget en halv milliard kroner med den anden hånd. I dag signalerer finansministeren så i pjecen »Service i en omstillingstid«, at »på undervisningsområdet er der muligheder for at øge den andel af lærernes arbejdstid, der anvendes til at undervise eleverne«.

Det går bare ikke at sætte elevernes undervisningstid lig katedertid, hvis vi vil bevare den skole, vi har og som skolens formålsparagraf lægger klart og tydeligt op til.

Undervisning er også de sekundære emner som skole-hjemsamarbejdet, lejrskoler og andre støttefunktioner.

Dén virkelighed må vi alle forholde os til. Antallet af undervisningstimer er jo ikke det eneste parameter, når skolen skal vurderes. Vi bliver nødt til også at have fokus på kvaliteten af dem. Kompetente lærere, der med engagement påtager sig ansvaret for undervisningen, samt velmotiverede elever og opbakning til skolen fra forældrene er andre afgørende elementer for den faglige indlæring. Og den er i fare, hvis de sekundære opgaver igen og igen skæres væk, som vi har set mange steder og som regeringen nu atter lægger op til.

Powered by Labrador CMS