Anmeldelse

Marmaduke

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I aktivitetsbogens forord skriver de tre forfattere blandt andet: »Det er vor faste overbevisning, at al undervisning af børn skal indeholde elementerne humor, overraskelse og bevægelse«.

Dette materiale lever bestemt op dertil.

Aktivitetsbogen er overskuelig, inspirerende, igangsættende og fyldt med såvel kendte som nye ideer, men heldigvis ikke omklamrende, så man næsten føler dårlig samvittighed ved ikke at gøre alt, der beskrives. Til de enkelte dele af materialet får man en idé om, hvordan det kan gøres, men man føler sig ikke sat i bås. Mange rim, remser og sange er aftrykt i bogen til kopiering, hvis det ønskes. De sort-hvide tegninger synes vigtigere end teksten, så eleverne kan bruge dem, og de få, der ønsker lidt tekst, kan se det. Indholdet kan sagtens aflæses i tegningerne, hvilket er et stort plus. De fleste af teksterne er kendte, men skulle man have glemt melodien, kan den for de flestes vedkommende findes via forlagets hjemmeside på internettet. Lege og spil er der mange af, og dertil er der diverse plakater og kort. Alt sammen er i en yderst indbydende og meget holdbar standard.

Aktivitetsbogen indeholder endvidere masser af brugbare ideer til pairwork og kopiark dertil.

Til sidst er der mange sider med kopiark, som knytter sig til forskellige aktiviteter med materialet.

De tre storbøger er alle vedkommende og brugbare til utroligt mange aktiviteter. En del er foreslået bag i bogen, men illustrationerne skal nok få enhver engelsklærer til at finde endnu flere.

Hele materialet, der er i en ret solid kasse, så det er let at håndtere, kan rigeligt udfylde det første års engelskundervisning, om det nu er i børnehaveklassen eller i tredje klasse.

Et materiale, som intet fagudvalg på skolerne må snyde sig selv for at stifte bekendtskab med.