Anmeldelse

Hvem sagde hvad?

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen består af en samling kommunikative aktiviteter til undervisningen i dansk som andetsprog. I det korte forord lykkes det fint at give overblik over intentionerne med bogen, de pædagogiske overvejelser, og hvordan bogen bruges konkret. Det teoretiske udgangspunkt beskrives som et kommunikativt sprogsyn, hvor sprogtilegnelsen sker i opstilling og afprøvning af hypoteser. I praksis vil det gælde om, at kursisterne indgår i kommunikation, arbejder kreativt med sproget og får viden om egen sprogtilegnelse.

Forfatterne opstiller en firefaset model for alle arbejdsforløb. Modellen består af føropgaver (forforståelse), opgaveløsning, sproglig efterbehandling og automatisering og videreudvikling af intersproget. Opgaver er inddelt i fire hovedtyper: problemløsningsopgaver, holdningskløftopgaver, social interaktions-opgaver og kompetitive opgaver. Til hver opgave er der en eller to kopi­sider og en kort instruktion til underviseren.

Aktiviteterne i de 30 opgaver er relevante og spændende og lægger op til engagement og autentisk kommunikation. I forordet beskrives målgruppen som spor 2 og 3, men dele af materialet kan også bruges direkte i folkeskolen. Aktiviteterne og opgavetyperne kan inspirere og omformuleres efter behov og kan således indgå både i undervisningen i dansk som andetsprog og i fremmedsprogsundervisningen i folkeskolen samt i anden undervisning.

Materialet er overskueligt, velbegrundet, engagerende og lige til at gå til. En gave til sproglærere, der vil arbejde med kommunikation.