Anmeldelse Dansk
0   53

Tid til dansk 7. klasse luk vinduet op

Fakta



<p>Forfatter: Lena Bülow-Olsen, Susanne Kjær Harms, Vibeke Skaarup</p><br /><p>Læsebog: 270 sider, 181,25 kroner</p><br /><p>Lærervejledning: 88 sider, 497,50 kroner</p><br /><p /><br /><p>Forlag: Alinea</p>

Bogens poetiske titel lover ikke for meget. Der åbnes i bogen mod både æstetiske oplevelser, til konkrete færdigheder i dansk og til et læringsmiljø, hvor der er plads til fælles oplevelser og differentierede læringsforløb.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogens hovedoverskrifter er følgende: »Gyser«, »Edvard Munch«, »Viser«, »At fortælle historier«, »Sorg og glæde«, »Digt og virkelighed«, »En komedie«, »Noveller« og »At læse en roman«.

Som det allerede fremgår af oversigten, spiller arbejdet med genrer en stor rolle. Bogens styrke er fremragende oplæg til arbejde med fiktive tekster og kunstbilleder. Opgaverne inspirerer til et grundigt arbejde med begreber, genrer og færdigheder i forbindelse med arbejde med fiktion. Elevernes egen skaben og opdagelse af regler og begreber lægges der stor vægt på.

De skaber deres tolkninger i samspil med lærerne. Der er mange meddigtende opgaver og dramatisering. Der er også solidt arbejde med mundtlige genrer, for eksempel inter­viewet. Oplæggene bærer præg af en god føling med elever i folkeskolens hverdag.

Lærervejledningen er grundig. Sideløbende med vejledningen til de enkelte afsnit er der bragt faglige artikler om genrer, tekstlæsning og tekstforståelse, som ikke er skrevet af lærebogens forfattere. Jeg synes, at de virker lidt påklistrede i forhold til det øvrige materiale.

Der er god plads til de skrevne tekster på siderne. Layoutet er læservenligt, og der er en overdådighed af malerier. Ud over kunstmalerier er der fotoer, billeder fra film, stregtegninger og stillbilleder fra film. Edvard Munch er der mange billeder af. Det er en stor fordel, at opgaverne er anbragt på farvede sider for sig selv, så de ikke bryder rytmen i bogens visuelle udtryk.

Intet undervisningsmateriale kan det hele. Selv om der i forbindelse med tekstarbejdet er gode skriftlige opgaver, må arbejdet med skriftligheden suppleres med andet materiale. Sagprosaen er stort set ikke med. Jeg kunne godt have ønsket mig, at forfatterne havde demonstreret samme spændende tilgang til sagprosa, som de har vist i forbindelse med skønlitteratur.

Der er grund til at glæde sig over mange gode materialer til dansk på mellemtrinnet. Fagudvalgene kan vælge blandt en bred vifte af materialer af topkvalitet. Dette materiale er et af de allerbedste af disse mange gode materialer, et materiale, man bør tage i betragtning, når man skal vælge et grundmateriale til dansk.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.395 andre er allerede tilmeldt