Anmeldelse

Den første læsning - 2. klasse

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den første del af serien blev anmeldt i Folkeskolen nummer 25-26 år 2000. Fortsættelsen lever fuldt op til den gode begyndelse.

Læsebogen indeholder otte kapitler, hvor Ida, Emil og de andre børn leger i hule, møder spøgelser, tager til det vilde Vesten, er på koloni med klassen og tager med deres familie på ferie sydpå. Kort sagt gennemlever børnene nogle af de små højdepunkter, som målgruppen synes er sjove og spændende.

Eleverne får i del to fæstnet deres sikkerhed i lydrette ord, og de erhverver en indsigt i de mest almindelige bogstavsammensætninger, der gør, at danske vokaler har forskellige lyde i forskellige omgivelser. Via gentagelser i historierne og via lærervejledningens tips og øvelser i arbejdsbogen bliver disse besværlige fænomener lagt frem til børnenes opdagelse, udforskning og bearbejdelse.

Litteraturarbejdet grundlægges bevidst, idet eleverne opøves i at bruge deres forhåndsviden og i at være aktive meddigtere i den fælles bearbejdelse af teksterne.

Desuden lægges der her i anden del større vægt på det skriftlige arbejde i form af en daglig skrivedosis, hvor det mundtlige arbejde samles sammen. Som gennemgående element opøves endvidere en mere fri skriveform, hvor forskellige redskaber hjælper eleverne til at få ideer frem og at få struktur på egne skriftlige udfoldelser.

Forfatterne har flot hold på at lave sjove, lækre bøger til en rimelig pris, og som sørger for at give børnene gode redskaber til at lære sig at læse med, idet progressionen stiger støt, roligt og tillidsvækkende.