Kredsformand Morten Bo Larsen og skoleleder Gerhard Grubb Waaentz har vikartimer for at få det hele til at hænge sammen, når der er så meget coronasygdom på skolen.

Presset af sygdom: Kredsformand og skoleledere tager vikartimer

Fredag var 18 lærere sygemeldt på Frydenhøjskolen. Derfor tog både skolens ledere og kredsformanden vikartimer i de meget reducerede klasser.

Publiceret
Kredsformand Morten Bo Larsen har to musiktimer om fredagen på Frydenhøjskolen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Egentlig skulle kredsformand Morten Bo Larsen fra Hvidovre have været til møde i sit ledelsesnetværk fredag, men torsdag aften blev det aflyst på grund af corona-sygdom.

Så henvendte han sig til sin skole og spurgte, om de var interesseret i, at han trådte til som vikar fredag. Om de var! Normalt har han to timers musikundervisning fredag, men nu fik han lektioner til hele dagen.

"Jeg har kun været kredsformand i et halvt år, og jeg har arbejdet 20 år som lærer, men jeg har besluttet at blive ved med at have et par timer ugentligt, fordi det er vigtigt stadig at være ude på skolen og have føling med, hvad der sker", siger Morten Bo Larsen.

Han skrev et tweet: "er det stadig klasserumsledelse og anerkendende tilgang, der virker i praksis" - efterfulgt af et par sigende smileyer.

Frydenhøjskolen ligger i det område, der har et af landets højeste smittetryk. Og her efter nytår kan det virkelig mærkes.

Alle vikarer i gang

Frydenhøjskolen er presset denne fredag. Klasserne mangler mange elever og dertil kom alle de sygemeldte lærere. Alle vikarer er i sving - og skolens ledere tager også virkartimer.

Klasserne må jo ikke blandes, så selv om kun syv elever er mødt op, skal de have undervisning.

Lærer: Send 9. årgang hjem til fjernundervisning, så de kan nå pensum

I musik er der 14 elever fra 5. klasse. Normalt er de 25 i klassen. Selv har kredsformanden haft corona i juleferien, hvor hele familien blev ramt og endda måtte sende julegæster hjem.

De 14 elever arbejder med rammefortælling, hvor en elev spiller marimba til en andens elevs fortælling. De andre elever skal løbende spille de forskellige personer, der optræder i historien. Eleven, der spiller, kender ikke historien på forhånd, men skal undervejs skabe stemningen.

Bagefter arbejder eleverne med hver deres instrument, hvor de først skal se en instruktionsvideo om deres instrument, og hvordan man spiller på det.

Online-undervisning ok til de ældre elever

Morten Bo Larsen begyndte fredagen med et par lektioner i dansk. Der var 10 elever mødt op. Efter musik skal han undervise 2. klasse i matematik.

Gerhard Grubb Waaentz er skoleleder på Frydenhøjskolen og formand for skolelederforeningen i Hvidovre. Både han og kredsformanden mener, at det ville være bedre, hvis skolerne lokalt kunne træffe beslutninger om undervisningen - fysisk eller online-undervisning - når situationen er som den er lige nu.

"Den beslutning ligger langt væk, når den ligger i Undervisningsministeriet", siger Gerhard Grubb Waaentz.

De to er enige om, at når det handler om elever fra 6. klasse og opefter så kan online-undervisning være en mulighed. For nu er problemet at man kun kan undervise en lille gruppe - nemlig de fremmødte elever, mens andre er isolerede hjemme eller syge. Flere af dem, der er hjemme, har det godt nok til at deltage i undervisningen.

Johannes corona-ramte elever er med i undervisningen hjemmefra

Det bliver også svært for lærerne, hvad de egentlig skal gøre, når halvdelen af eleverne fx mangler. Kan man så gå videre med pensum?

"Vi holdt skriftlige terminsprøver i sidste uge for 9. årgang, og det viste, at nogle har et efterslæb. Så nu ved vi, hvor vi skal sætte ind for at hjælpe dem videre. Vi prøver at køre noget normalt, men corona tager jo meget af vores tid", siger Gerhard Grubb Waaentz.

Kollega død af covid-19

På skolen har de længe holdt alle møder virtuelt for ikke at risikere at øge smitten. I forvejen ligger de i den øverste gruppe, når det gælder antal smittede på landsplan.

"Vi glæder os til at kunne diskutere matematik og didaktik frem for corona, men vi er jo nødt til at tage det alvorligt. Og vores kommunikation og samarbejde er meget vigtig i en tid som denne. Vi skal komme med klare udmeldinger", siger Gerhard Grubb Waaentz, der fremhæver, at de heldigvis har et rigtig godt samarbejde både på skolen og med kommunen.

Begge understreger, at de er glade for samarbejdet lokalt i Trio og MED-udvalg og på kommune/kreds-niveau. På et tidspunkt har de holdt møder hver uge i Trio.

Alvoren fik de hurtigt at mærke under pandemien. I marts sidste år mistede de en kollega. En ellers rask lærer på 59 år. I god form var han også, og der var ingen forudgående sygdomme, men han døde af covid-19.

"Det er virkelig noget, der ryster. Vi havde besøg af Arbejdstilsynet bagefter, fordi han nok var smittet her på skolen, men de konkluderede, at vi havde fulgt alle retningslinjer. Det var benhårdt, og vi havde krisemøder og psykolog ind over til både lærere og elever. Vi holdt en mindehøjtidelighed virtuelt. En mærkelig oplevelse, men det var vigtigt, at vi gjorde det, selv om det også var mærkeligt, når vi ikke kunne mødes", fortæller skolelederen.

Minister: Skoler må gerne sende elever hjem til onlineundervisning 

Meget forskellige holdninger

Kredsformand Morten Bo Larsen fortæller, at de alle under hele pandemien har oplevet at blive skubbet ud på steder, hvor det er svært, og hvor man hele tiden skal huske, hvad man ved, og hvad man ikke ved.

"Jeg er jo bestemt ikke virolog. Og vi får mange henvendelser, som det er svært at svare på - både da jeg var tillidsrepræsentant og nu som kredsformand. Vi skal passe på, hvad vi svarer. Vi får henvendelser om, at nu må det da slutte, vi må videre og kan ikke bare lukke skoler. Et øjeblik efter kommer der så et spørgsmål, om det virkelig kan passe, at man som lærer skal gå på arbejde, når der er så meget smitte på skolerne. Derfor er den gode dialog mellem ledelse og lærere så vigtig. Og med forvaltningen", siger Morten Bo Larsen.

Dertil kommer samtaler med elever, hvor nogle stiller spørgsmål til vaccinerne.

"Det er vigtigt at tale med eleverne om det generelle i brug af vacciner. Vi har talt om hpv-vaccinerne og om en UltraNyt-udsendelse, som flere havde set om vacciner. Det er et sprængfarligt emne, men vi kan godt tale om det i generelle termer". 

Skoleledernes formand opfordrer pressede skoler til at "bøje loven"