Derfor indgår børnehaveklasseelever ikke i teststrategi: Det vil belaste deres trivsel

Skolens allermindste elever indgår ikke i den nationale teststrategi for skolerne. Ifølge Sundhedsstyrelsen skyldes det blandt andet, at test belaster børnenes trivsel og skoleoplevelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne i børnehaveklassen er som de eneste ikke med i den nationale teststrategi for skolerne om to ugentlige test.

Undladelsen af de mindste elever har undret både formanden for Danmarks Lærerforening og Børnehaveklasseforeningens formand. Og det undrer også Venstres Ellen Trane Nørby og Stén Knuth, der har spurgt børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) om en forklaring.

I et skriftligt svar henviser ministeren blandt andet til en forklaring fra Sundhedsstyrelsen. Her fremgår det, at det skyldes, at styrelsen vurderer, at mindre børn er svære at teste, og ugentlige test vil gå udover elevernes trivsel.

"At 0.-klasserne ikke bør omfattes af de regelmæssige screeningstest, fordi det generelt er svært at teste mindre børn. Desuden er 0.-klasserne stadig så nye i skolen, at ugentlige screeningstest vurderes til at udgøre en ekstra belastning for børnenes trivsel og skoleoplevelse", lyder det fra Sundhedsstyrelsen.

Børnehaveklasselederne: Testanbefalingen bør også gælde de mindste elever 

Pernille Rosenkrantz-Theil henviser også i sit skriftlige svar til de to Venstre-politikere til en vurdering fra Statens Serum Institut.

"De antigentest, der anvendes til selvtest, er som udgangspunkt de samme, som de der anvendes ved professionel brug i hurtigtestcentre, hvor børn helt ned til 2-års-alderen tilbydes test. Der er dermed ikke forhold omkring selve antigenhjemmetesten, der gør, at de ikke kan anvendes til yngre børn. Dog kan andre forhold ved yngre børn gøre, at det kan være vanskeligere at tage selve testen, fx om de kan sidde stille. Det ligger ikke inden for SSI's kompetencer at vurdere denne problemstilling".

Både i Randers og Aalborg Kommune har man lokalt valgt at inkludere børnehaveklasserne i skolernes testsystem.