Debat

Kritik af EMU-tema om køn, krop og seksualitet

Underside under temaet: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Se Køn, krop og seksualitet.

På EMU er der nu kommet et tema med titlen "Køn, krop og seksualitet". Her har man valgt at lægge sig tæt op af den ideologi, som LGBT Danmark, Sex og Samfund og Sexlinien er udtryk for. Det ses af, at man overalt henviser til sider og materialer fra disse organisationer.  Formålet med temaet er bl.a. at "kunne tale om, analysere og vurdere mangfoldighed, normer og rettigheder i forbindelse med køn, krop og seksualitet". Der er altså anlagt et normkritisk perspektiv, hvilket jeg helt sympatiserer med. Men temaet er helt domineret af "LGBTI"-temaer. Ud af 12 emner på forsiden, handler de 9 om "LGBTI"-temaer. Det er oven i købet de ni første. Der er en helt gal prioritering efter min mening. Nu er der ganske vist hele fem bogstaver involveret i overskrifterne, men det er vel stadig et mindretal af befolkningen, der falder under denne bogstavrække. Jeg tilhører selv en af bogstaverne, så jeg burde klappe i mine små hænder. Men jeg mener, at man bør begynde med de emner, som jeg tænker, at de fleste unge mennesker er mest optaget af, nemlig deres egen seksualitet. Hvor er temaet om pigens/den unge kvindes seksualitet? Hvor er temaet om drengens/den unge mands seksualitet? Hvor er temaet om onani? Hvor er temaet om prævention? Hvor er der et tema, der diskuterer pornografi? Hvor er i øvrigt temaet om kvinders rettigheder - når vi nu skal tale om rettigheder? Nederst på siden finder vi tre emner, der ikke handler om LGBTI-emner. To af disse henviser blot til "Sex og Samfund". Det tredje hedder "Stop mødomsmyten". Dejligt at dette tema er kommet med. Myten om mødommen er er mareridt for millioner af kvinder verden over. Men det er så også det eneste kvindeorienterede, der findes.

To interesseorganisationer har fået lov til at dominere materialet Der refereres i omfattende grad til de to interesseorganisationer: LGBT-Danmark og Sex og Samfund. Det vil derfor være interessant at kigge nærmere på, hvilken ideologi de to organisationer står for.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

LGBT Danmark står en politik, der vil afskaffe køn. Eksempler: ingen skelnen mellem pige- og drengenavne, kønsneutrale cpr-numre og ingen angivelse af køn i pas. De vil også afskaffe kvinders mulighed for separate omklædningsrum og toiletter. Det skriver de i deres strategiske mål. Om kategorien "køn" skriver man bl.a.: "Set fra et videnskabeligt synspunkt giver det hverken mening at tale om at der kun er to biologiske køn, fordi der forekommer en lang række genvariationer, eller om at det er adskilt fra det sociale køn, da kønsforståelser er kulturelt betingede og en del af et samfunds normer". Det står i LGBT-ordbogen

Sex og Samfund står for undervisningsmaterialet Køn, krop, sex og seksualitet og kampagnen Uge Sex.  Materialet er omfattende, og jeg har ikke gennemtrawlet det hele. Men følgende opslag viser, at man har købt LGBT Danmarks ideologi. Et forløb har overskriften "Køn" og er målrettet 4. - 6. klasse. Her man kan læse følgende: "I forbindelse med dette forløb kan I snakke om køn og kønsidentitet. Der findes mange forskellige køn og kønsidentiteter fx ciskøn, interkøn, non-binaritet og transkøn." Og der henvises til LGBT-ordbogen, hvor man kan også læse mere om køn og specifikke kønsidentiteter. Og det er samme henvisning, man benytter til forløbet "Normer om køn", der er målrettet 0.-3. klasse. Begge forløb findes på materialesiden. Sex og Samfund henviser endvidere til Sexlinien, der står for den samme ideologi. 

Jeg er uenig i, at der findes mange køn. Jo, det giver mening at tale om to køn, biologisk set. Der findes to køn, men der findes et utal af måder at leve med sit køn og sin krop på. Og det er godt at have diskussioner om. Men LGBT Danmark er ikke interesseret i den slags diskussioner. De kalder uenighed for uvidenhed (og nogle gange transfobi). Fordi de mener at besidde sandheden om køn og seksualitet.

De ni LGBTI-temaer på EMU Man kan selv se de ni temaer på siden Køn, krop og seksualitet. Jeg kan konstatere, at man har købt præmissen om, at LGBTI-personer er en samlet gruppe med fælles interesser. Det mener jeg ikke er tilfældet. Der er nok nogle temaer, man kan være fælles om, men jeg mener, at homoseksuelles kamp og transkønnedes kamp grundlæggende er to forskellige kampe. Faktisk kan man også mene, at bøssers og lesbiske kamp er to helt forskellige kampe. Forløbene er bl.a. præget af en opmærksomhed på normer og kønsroller. Det mener jeg da også er rigtig godt; det er jo noget vi i kvindebevægelsen altid har kæmpet for. Men i øvrigt er man helt syltet ind i LGBT Danmarks ideologi, bl.a. med henvisninger til deres ordbog.

Afslutning Undervisningsministeriet i Danmark støtter altså en ideologi, som er stærkt kontroversiel. Og som her fremsættes som en sandhed uden forbehold. Nogle mener, at køn er noget man identificerer sig som. Men der er andre, der mener, at biologisk køn er et objektivt faktum. Det kan vi diskutere. Men i dette tema kommer kun det første synspunkt til udtryk. Jeg kan ikke forlige mig med, at børn og unge udsættes for dette korstog.