Blog
3   8

Hvad er dit læringssyn?

Abonner på nyt om Søren Peter Dalby Andersen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I dette blogindlæg kan du se en film, som forklarer vigtigheden af være sig bevidst om sit læringssyn.

Lys bliver hyppigt brugt som metafor for læring og i samfundsdebatter hører man ofte udsagn som"læring og forskning er lyset, der lyser op i samfundet mørke og viser os vejen ud af uvidenheden".

De tidligste tanker om lysets natur findes hos de græske filosoffer. Euklid fastslog ca. år 280 f.Kr., at lys udbreder sig retlinet. Platon opfattede lys som stråler, der udgår fra øjet og udbreder sig med uendelig stor hastighed. I dag er forskerne enige om, at lys både kan og skal opfattes som partiklerog som bølger. På samme måde har læring været anskueliggjort på mange måder, men især to traditioner er fremherskende i nyere tid.

Den ene tradition kan illustreres af tilegnelsesmetaforen, der har sit udspring i Piagets psykologiske og kognitive modeller for læring, og den anden, illustreret af deltagelsesmetaforen, er udviklet på baggrund af analyser af etnografiske og antropologiske studier (Sfard, 1998).

De to traditioner beskriver læring på radikalt forskellige måder, hvilket grundlæggende handler om opfattelsen af viden. Forskellen mellem de to metaforer for læring handler grundlæggende om, hvordan man opfatter viden.

Artiklen fortsætter under banneret

I tilegnelsesmetaforen betragtes viden som noget man kan tilegne sig og besidde. Det er en tilgang til læring, der fungerer godt til at forklare fag-faglig viden.

I en moderne skole er det dog ikke nok blot at ”give” eleverne fagfaglig viden. Her ønsker vi også at udvikle en lang række andre kompetencer kompetencer. I den kontekst er tilegnelsesmetaforen ikke fyldestgørende, da kompetencer i høj grad handler om at kunne noget og sætte viden i spil.

Deltagelsesmetaforen betragter læring som udviklingsviden, der opnås gennem aktiv deltagelse i en given social praksis. Metaforen hjælper os til at få fokus på mere generiske dele af læringsbegrebet som f.eks. samarbejdsevne, karakteregenskaber, formidlingsevner, selvtillid og metarefleksion.

 

Normalt ville jeg nu gå ind i en lang didaktisk skriftlig beskrivelse, men mit nytårsforsæt er at skrive mindre og fortælle mere. Personligt synes jeg det er fedt at kunne se en lille ”film” i toget, bussen eller andre tidspunkter, hvor jeg kigger på min telefon. Så her kommer mit første forsøg på at lave en lille didaktisk film.  

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.694 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
477 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.591 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.581 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.708 andre er allerede tilmeldt

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interesse for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
252 andre er allerede tilmeldt