Debat

Nytårsønske: Send tests, teknologi og læring retur…

…stress, hamsterhjul, evig kontrol og overvågning kan ændres. Hvis vi vil.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 (foto:  ”Skolen & den transnationale vending”, af John Benedicto Krejsler)

Hvis lærerne generobrer pædagogik og undervisning og får mulighed for at få ordentlig forberedelsesfaktor og tid til lærermøder mv, så man kan tænke over/udforske (med kritisk teori) sin egen praksis og være i dialog med kolleger (og her tænker jeg ikke på konstruerede koncepter, men simpelthen faglige samtaler) og således rent faktisk komme til at gøre det, man gerne vil gøre - så er der simpelthen ikke så meget brug for mainstream forskning . Måske et problem for nogen; men det er altså lærernes egen udforskning med teoretisk klangbund, der er brug for – ikke nogen, der betragtende, analyserende og bedømmende på en såkaldt objektiv måde (al forskning er i virkeligheden normativ, altså med personligt udgangspunkt) kommer ind i lærernes/skolens praksis som et ekstra lag.  

Med andre ord er det på tide at gå efter det overordnede uddannelsespolitiske: Relevant tid, penge og politik tilbage til lærerne og skolen, så der kan blive taget hånd om trivsel, pædagogik og undervisning, der hvor praksis foregår. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Den i dag omfangsrige teoretiske forskning i IT, tests, læring, psykologisk (mis)trivsel er et resultat af de sidste 25-30 års indførelse af OECD-skolen med benchmarking, tests og konkurrence. Men er det rimeligt?

Aftalen om de nationale tests er primært et ‘vandpyt' slagsmål, hvor man går med på det partikulære spørgsmål om den ene eller anden konkurrenceskabende test type. Men man indkalder forskere indenfor tests og trivsel – og glemmer at spørge  lærerne, som i dag ligger fuldstændigt underdrejet og har svært ved at komme til bidet og tage hånd om elevernes trivsel, bl.a. fordi alle mulige IT relaterede læringsdokumentationer skal klares sideløbende. Så eleverne må sendes til psykolog, i stedet for at lade pædagogikken arbejde.

Grundlæggende mener jeg, at ensidigt fokus på mainstream forskning på den måde: at betragte det som en mulighed at forholde sig objektivt til mennesker i undervisning og pædagogik på en beskrivende, analyserende, vurderende måde - er vor tids fejlagtige (magt)greb. Mennesker er ikke objekter.

Jeg synes det er en meget mærkelig tro at have, at man skulle kunne evaluere, ja overhovedet forholde sig til, et andet menneskes, elevers, udbytte af en undervisning - set som såkaldte læringsprocesser. At blive et vidende, viist og glad menneske kan ikke bedømmes, det foregår i spring - og ingen kan garantere noget som helst. Min konklusion er: giv pædagogikken tilbage til undervisningen. Lad lærerne vende tilbage til at udforske (ud fra praksis og teori) og undervise - dette er i dag reelt frataget dem i dag.

 Jeg mener simpelthen ikke at tests kan gøre en forskel, uanset tid, ressourcer m v. Det kan i dag næsten være svært at forestille sig tider foruden tests og læring, fordi det i dag er så indlejret i alt - det er ikke desto mindre netop, hvad jeg forsøger at sige.  Jeg kan godt forestille mig nye tider, hvor lærerne underviser og udforsker egen praksis ved løbende resonans med kritiske, teoretiske pædagogiske læsninger og samtaler. Der er megen kritisk teoretisk forskning, som man kan dykke ned i for at finde argumenter for nye tider uden læring, test og styring og kontrol fra psykologi, sociologi, teknologi og statistik (med OECD-skolen). Faktisk udkommer der hele tiden kritiske bøger om dette, så man kan finde et solidt ståsted for debat og handling. Hvis man vil.

Se fx denne bog ”Skolen og den transnationale vending” https://www.folkeskolen.dk/1873843/rapport-fra-de-hoejere-luftlag I anmeldelsen kan man bl.a. læse ” For hvis det virkelig forholder sig sådan, at "det kræver omfattende indsigt i, hvordan de transnationale samarbejder foregår, hvis man ønsker at få indflydelse på dem gennem de nationale kanaler, som leverer input til samarbejderne", som det siges i et af bogens hovedbudskaber, ja, så er i praksis den demokratiske kontrol med, hvad der foregår i den danske folkeskole og hele øvrige uddannelsessektor, jo i praksis sat ud af spillet. Den politiske kontrol er kommet for at blive. Er det ønskværdigt?”

Men en sådan kritisk og vigtig bog i hånden kan man i stedet for mainsteam forskning kraftigt opfordre til at fokusere bredt  i  forskning på OECD´s indflydelse på dansk skolepolitik, det er der virkelig brug for! Hvis man altså vil af med den nugældende lærings- og testagenda.  

I dag har man (behændigt) 'glemt' at stille kritiske spørgsmål til dybere eftertanke om det nugældende - med det til følge at psykologi, sociologi, IT og statistik er blevet de fag, 'man' primært tænker og agerer med i det offentlige rum og i den mainstream forskning, som både politikere og journalister henholder sig til. Men reelt indsnævres muligheden for pædagogisk praksis hermed.

En ny kommende bog (på dansk) peger på, hvordan mainstream forskning i dag snarere er med til at forhindre pædagogisk praksis, end fremme den. Bogen udkommer på dansk i 2022.

I bogen ”Forskning i pædagogik – en uortodoks introduktion” (”Educational Research – an Unortodox Introduction”) belyser og diskuterer Gert Biesta følgende spørgsmål:

• Hvorfor skal man forske i pædagogik?

• Hvad er formålet med uddannelse?

• Kan man bruge det udbredte spørgsmål ”What works” i pædagogikken?

• Hvordan er sammenhængen mellem uddannelse, forskning og demokrati?

• Skal pædagogik overhovedet være en akademisk disciplin?

• Begrænser forskning lærernes mulighed for at udøve dømmekraft, dvs. undervise?

• Hvad er viden?

• Er akademiske forskningsudgivelser blevet en global ´snakken med sig selv´?

https://www.folkeskolen.dk/.../gert-biestas-frontale-angreb-

Godt nytår!

Powered by Labrador CMS