Registrer al vold og alle trusler, selv om det kan være besværligt og tidskrævende, siger Thomas Andreasen, formand for DLF's arbejdsmiljøudvalg.

DLF til voldsramte lærere: Få det registreret

En ny rapport viser at lærere i høj grad rammes af vold og trusler fra elever og at mange undlader at registrere det. Men det bør de gøre, siger formanden for DLF’s arbejdmiljøudvalg.

Publiceret

Om undersøgelsen

Undersøgelsen 'Chikane, trusler og vold mod undervisere i dendanske folkeskole' er udført af Arbejdsmedicinsk universitetsklinikpå Regionshospitalet Herning og Det Nationale Forskningscenter forArbejdsmiljø. Projektet havde til formål at afdække omfanget afvold, trusler og chikane mod lærere og ledere i folkeskolen og atlave en række analyser om arbejdsmiljøets betydning i forhold tilelevernes negative adfærd og undervisernes helbred.Afslutningsrapporten er baseret på spørgeskemaer fra 2334undervisere og 230 ledere i folkeskolen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 

En ny undersøgelse viser at omkring 45 procent af lærere, børnehaveklasseledere og pædagoger i folkeskolen mindst en gang i løbet af de sidste 12 måneder har været udsat for vold eller trusler om vold. Samme undersøgelse viser at kun omkring 23 procent af underviserne registrerer alle de trusler, de modtager og omkring 32 procent registrerer alle de voldshændelser, de er udsat for. Over halvdelen af de udspurgte - 51 procent - har ikke registeret nogen de trusselshændelser, de har været udsat for, og omkring 43 procent har ikke registreret det, hvis de har været udsat for vold.

Det er et problem, mener Thomas Andreasen, som er formand for arbejdsmiljøudvalget i Danmarks Lærerforening.

"Omfanget af vold og trusler er jeg desværre ikke overrasket over" siger han til folkeskolen.dk. "Det har været et stigende problem gennem de seneste år, det er desværre en almindelig del af mange læreres hverdag. Men det er problematisk, at en del af lærerne, som undersøgelsen viser, ikke registrerer alt eller slet ikke registrerer den vold, de er udsat for. Når man registrerer voldshændelser, kan man få et overblik over i hvilke situationer, det sker. Så kan skolen bedre handle så man kan forebygge at det sker igen".

Flere og flere lærere udsættes for trusler og vold

Tidkrævende men nødvendigt

Thomas Andreasen er godt klar over at det hurtigt kan blive en tidskrævende opgave at registrere det hele.

"En del kan opleve at man har for travlt til at bruge tid på det eller man har måske erfaring med, at der ikke kommer noget ud af det. Men DLF's klare anbefaling er at det bliver registreret og fulgt op på, selv om det kan være tidskrævende.

Af rapporten fremgår desuden det, at det er et stort ønske blandt lærere, at der bliver mere åbenhed omkring den vold, man som lærer er udsat for. Både på lærerværelset og på ledernes kontorer. Det er Thomas Andreasen enig i er en god ide.

Ny rapport: Lærere vil tale højt om vold fra elever

"Åbenhed skaber viden. Det her skal frem i lyset" siger han. "Det skal ikke være noget, man som lærer går og skjuler at man er udsat for eller frygter at blive udsat. Det skal registreres, og der skal følges op".

Fejlslagen inklusion er en del af problemet

Thomas Andreasen fortæller at problemet med vold og trusler mod lærere i høj grad har rod i fejlslagen inklusion. Så hvis man for alvor vil problemet til liv, er man nødt til at se på, hvordan man inkluderer i folkeskolen. "Undervisningsministeren har meldt ud, at inklusion er noget der skal tages fat på i partnerskabet 'Sammen om skolen' i det nye år" siger han og fortæller at DLF ser frem til arbejdet"

Nye tal: Chikane, trusler og vold mod lærere er ikke noget særsyn

 

Læs mere

Læs hele rapporten her

Powered by Labrador CMS