"Ved denne nedlukning synes jeg, at mine elever burde have haft muligheden for fjernundervisning på linje med de andre elever. Når det drejer sig om 4-5 dage, mener jeg godt, at de kan trives hjemme for at undgå smitte", siger Susan Leth.

Speciallærer: Mine elever burde også have haft mulighed for fjernundervisning

For speciallærer Susan Leth har det været utrygt at møde ind på arbejde i den seneste tid. ”Hver gang vi har ventet på testsvar, eller der er kommet en mail med nye smittetilfælde ud, så er jeg gået en lille smule i panik".

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens lærerne i almenklasserne er blevet fjernundervist siden onsdag fra deres hjemmeadresser, har Susan Leth mødt fysisk op på Skjoldhøjskolen i Tilst nær Aarhus til sine to specialklasser på 7. og 8. årgang.

Elever på alle klassetrin i specialskoler og specialklasser er nemlig undtaget for fjernundervisning og tilbydes fysisk nødundervisning på selve skolen.

Forældre er påpasselige

Men selvom døren til klasselokalet har stået åben for Susan Leths elever, mens almenklasserne var hjemsendt, har langt fra alle hendes elever benyttet sig af den.

For mange af forældrene har holdt deres børn hjemme, fortæller Susan Leth.

"De vil jo også gerne undgå, at deres børn bliver smittede op til jul. Men det er selvfølgelig mest forældre til børn, der godt kan trives med onlineundervisning. Der er også mange af specialeleverne, der har meget svært ved at forstå, hvorfor alle andre end dem må være hjemme. Det gør ikke vores arbejde lettere i hvert fald".

Få undersøgelser af effekten af mundbind til elever 

Hun mener, at man selvfølgelig tager hensyn til børnene ved at lade dem komme i skole, men at det samtidig kan virke absurd for lærere, elever og forældre, når man samtidig skal passe så meget på smitten.

Kunsten at undgå isolation juleaften

Selvom spritbeholderne på Skjoldhøjskolen er fyldte, afstanden holdes og der er mulighed for hyppig test af eleverne, så har speciallæreren alligevel haft sine betænkeligheder ved at møde fysisk frem i lyset af de høje smittetal.

"Jeg har været meget bekymret. De sidste par uger har bare skulle overstås med et mål om at undgå smitte", siger hun og uddyber:

"Hver gang vi har ventet på testsvar, eller der er kommet en mail med nye smittetilfælde ud, så er jeg gået en lille smule i panik. Ikke fordi jeg er bange for at dø af corona, men det er jeg for senfølger, og så ønsker jeg ikke at tilbringe min juleaften i isolation", siger hun.

Lærer tager bindet fra munden: "Jeg er misundelig på mine tyske kolleger"

Også tilbage på skolen før almenklasserne

Heldigvis ser ud til, at Susan Leth kan lade julefreden sænke sig uden en ''påvist" markering i MinSundhed-appen.

Men når de sidste raketter er skudt afsted, og statsministeren har holdt sin nytårstale, kan hun allerede begynde at indstille sig på fysisk undervisning igen.

For mens almenklasserne efter planen vender tilbage til fysisk undervisning den 5. januar, skal hun og resten af specialklasserne møde ind den 3. januar.

Elever over hele Europa bruger mundbind i skolen 

Susan Leth kan godt se perspektivet i, at almenklasserne først møder ind den 5. januar, så de kan nå at fange potentielle positive test på den anden side af nytår. Men hun ærgrer sig over, at det ikke også gælder for hendes specialklasseelever.

"Jeg er træt af, at der ikke lige kan gå lidt flere dage, så både elever og personale ville kunne nå at opdage symptomer eller blive testet efter nytårsaften", siger hun og fortsætter:

"Ved denne nedlukning synes jeg, at mine elever burde have haft muligheden for fjernundervisning på linje med de andre elever. Når det drejer sig om 4-5 dage, mener jeg godt, at de kan trives hjemme for at undgå smitte".