Står det til udviklingsgruppen bag en nytænkt læreruddannelse, skal det være slut med aldersspecialiseret undervisning i engelsk.

Udviklingsgruppe anbefaler at droppe alderspecialiseret undervisning i engelsk på læreruddannelsen

Det skal være slut med den aldersspecialiserede undervisning i engelsk. I hvert fald hvis det står til udviklingsgruppen bag anbefalinger til en ny læreruddannelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De længe ventede anbefalinger fra udviklingsgruppen bag en nytænkt læreruddannelse landede i november.

Her kunne man på folkeskolen.dk/engelsk læse, at det blandt andet anbefales, at engelsk ikke længere skal have samme størrelse som dansk og matematik, som det i praksis i dag har på flere uddannelsessteder. 

Anbefaling: Engelsk bør ikke være et såkaldt stort fag på en ny læreruddannelse - som udgangspunkt 

Men det er ikke den eneste nyhed, der gemmer sig i udviklingsgruppens anbefalinger, for de fremtidige engelskstuderende på landets læreruddannelser.

De fire organisationer i den regeringsnedsatte udviklingsgruppe foreslår nemlig også, at man går væk fra, at faget er aldersspecialiseret efter, om de studerende ønsker at undervise på 1.-6. klassetrin og 4.-10 klassetrin. 

Med andre ord bør der kun være ét engelskfag, og det fag bør tilmed de fleste steder få mindre formel status, end det har i dag sammenlignet med uddannelsens traditionelt største fag dansk og matematik.

Udfordring for de små uddannelsessteder

I dag er det muligt at alderspecialisere dansk, matematik, engelsk og idræt. Står det til udviklingsgruppen, bør kun dansk og matematik fremover alderspecialiseres.

Hovedargumentet er, at opdelingen af de fire fag er en udfordring for de små uddannelsessteder, fordi det er svært at skabe tilstrækkeligt store hold. 

Her er anbefalingerne til en ny læreruddannelse 

Muligheden for at opdele engelsk og idræt kom med bekendtgørelsen i 2015, men muligheden er ifølge udviklingsgruppen "kun slået delvist igennem, idet flere moduler samlæses på tværs af specialiseringerne".

Gruppen mener desuden heller ikke, at der er store faglige forskelle på at undervise i de to fag i ind- og udskolingen.

"Det vurderes, at fagligheden grundlæggende er den samme i ind- og udskolingen, og at forskellen primært er elevernes forskellige alder og forudsætninger", skriver gruppen i sine anbefalinger. 

Udviklingsgruppen består af Lærerstuderendes Landskreds, Danmarks Lærerforening, KL og Danske Professionshøjskoler.

Powered by Labrador CMS