Blog
0   40

Anderledes undervisning, højspændte lærere og vanvittige elevresultater

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Vol. 2 fra undervisningen i 8.klasse. De pivrøde øre er skiftet ud med en ægte stolthed og glæde på elevernes vegne. Vi vendte de elendige elevresultater og elevernes tilgang til egen læring og naturfag.

Til de trofaste læsere af mine indlæg, så kommer her en opfølgning på blog indlægget ”Prima undervisning, sejrsikre lærer og elendige elevresultater”. 

Hvis du ikke har læst indlægget, så kan det læses her  https://www.folkeskolen.dk/1882519/prima-undervisning-sejrssikre-laerere-og-elendige-elevresultater

Som beskrevet i første indlæg, så var vi overrasket og forbavset over elevernes manglende kunnen og viden efter vores første semester. Vi blev hurtigt enige om, at undervisningen skulle gribes 110% anderledes an, hvis vi sammen med denne elevgruppe skulle lykkedes. 

Undervisningen blev omstruktureret til en undervisningsgang med små hold og rotation mellem lærerne og en gang med fokus på hver sin kompetence – pr. uge. 

Artiklen fortsætter under banneret

Succesen på de små hold

 Eleverne blev niveaudelt på fire hold. De var 25 minutter ved hver lærer og lærte om råstoffer, energiformer og genetik. Og så et enkelt værksted, hvor holdet selv skulle arbejde med opgaver omhandlende emnerne.

Vi oplevede arrangeret elever, der ville deltage i undervisningen på de små hold. De spurgte og var nysgerrige. Alle hold kom ikke lige langt med ”pensum” – men alle kom så langt, som DE lige præcis kunne komme.

Kodeordene for denne succes er SMÅ HOLD, MINDRE PENSUM OG GENTAGELSER. 

Nåede vi langt – JA det gjorde vi, fordi eleverne kan huske, hvad de har lært. 

Succesen på kompetencejagten

Timerne, hvor vi havde fokus på EN kompetence, var en total øjenåbner for eleverne. For en stor del af dem var det først her, at de fik forståelse af, at undervisningen i naturfag er kompetenceopbygget. 

At se, hvordan de udviklede viden og sprog om den naturvidenskabelige arbejdsmetode, hypoteser, fejlkilder, variabler og materialer, imens de arbejdede med at udtrække DNA fra hindbær og senere med citronbatterier, var en total aha oplevelse for LÆRERNE.

Da vi arbejdede med modelleringskompetencen, skulle eleverne brug noget af den viden, de havde erhvervet sig under arbejdet med kommunikationskompetencen. De skulle tegne klassifikationer af energiformer, tegne et flowdiagram til et selvvalgt råstof og skrive/tegne en multimodal tekst om genetik. 

ALLE elever afleverede tre modeller til tiden. OG der var brugt lang tid – også hjemme på denne opgave. De var PIV stolte af deres modeller. Flere af eleverne havde været til lektiecafé for at få dem færdige. 

At modtage alle disse modeller – lige præcis fra de to klasser – er noget af det mest tankevækkende, jeg længe har været med til. 

Prøve – på papir uden notater

Som efter første semester afsluttede vi forløbet med en prøve på papir, uden notater eller brug af pc. Da vi samlede prøverne ind og havde afsluttet undervisningen, løb vi på lærerværelset for at begynde retningen af prøverne. Vi nåede ikke engang kaffen, da vi var så spændte på at se elevernes resultater.

Vi burde have skiftet kaffen ud med champagne. ALLE elever havde rykket sig en, to eller tre karakter – i den rigtige retning. Lige der var min makker og jeg ikke til at skyde igennem.

Deltagelsesmulighed 

Jeg er med på premissen om, at dette ikke er raketfysik. Det er jo den måde lærere arbejder dagligt: Når noget virker ikke – så gør vi noget andet. 

Men på en eller anden måde er dette forløb en øjenåbner for mig. Vi havde med elever at gøre, som ikke havde troen på sig selv og egne evner. Ej heller fandt de interesse i naturfag. Men ved at tage udfordring op, ville disse elever og bruge lidt ekstra energi i planlægningen – så fik vi vendt en rigtig dårlig læringskurve og stemning til ”naturfag er cool, og vi kan godt finde ud af det”

TAK FOR I ÅR 

Dette bliver det sidste indlæg i år. Nu venter juleferien og med den forhåbentlige julefred. Jeg vil takke jer for at læse med, kommentar, likes og dem som skriver til mig privat. Husk hvis der er emner, som du gerne vil have mig til at skrive om – så giv mig et praj, så skal jeg gøre mit bedste.

Glædelig jul og godt nytår til dig & dine / KH Mette.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.692 andre er allerede tilmeldt